تنبيه

تــنـبـيـه ... كــل ما يـنـشر بهـذه المـدونـة مـسـجـل من قـبـل حـقـوق الـمـلكـية الفـكـريـة و أي اقـتـبـاس او نـقـل لمحتـوى المدونـة يعرضــك للمسـائلـة القـانـونـيـة

الأحد، 29 يونيو 2008

تصدقـــوا جالــي تاج



لأول مرة ها خرج برة نطاق الشعر و القافية في هذه المدونة و أقول كلام مش منظوم بس ها يكون طالع من القلب زيه زى الشعر و يا رب ما كونش تقيلة عليكم في البوست ده

بما أن هذا التاج وصلني من السيد الأستاذ الدكتور المحترم جدا فارس بلا جواد فأحب أن اشكره شكر خاص لأنه أول من عبرني بهذا التاج

و أيضا بما أن السيد الأستاذ الدكتور المذكور أعلاه هو قدوتي في هذا التاج فإقتداء به أنا حطيت صورتي و أنا صغيرة بما انه حط صورته و هو كبير

بسم الله نفتتح الجلسة

س .اذكر أحلاما تخص ماضيك كنت ها تتخلى عن أية فيها و ها تتمسك بأية لحد دلوقت ؟؟؟؟

ج .

* كنت بحلم و أنا صغيرة أن لما اكبر اشتري ارض كبيرة ازرعها زراعات تفيد مصر و مش مرشوشة عشان صحتنا تكون أفضل و جنب الأرض مدينة سكنية يكون اللي ساكنين فيها ناس طيبة قلبها ابيض بيحبوا مصر و بيحبوا بعضهم يزرعوا الأرض دي بحب , و كنت عايزة مادخلش جنس عربية ولا أتوبيس في المدينة كنت ها عمل المواصلات بالحنطور عشان أحافظ علي التوازن البيئي و ما ألوث البيئة و كمان عشان كل الناس تتحنتر براحتها .

و لما كبرت شوية اكتشفت أن الباشمهندز أفلاطون فكر في الفكرة دي قبلي و سماها المدينة الفاضلة.

و لما كبرت شوية كمان اكتشفت برده أن الحلم ده لا يمكن تحقيقه في الزمن الأغبر اللي أحنا فيه .


* من صغري و أنا كان نفسي اطلع مهندسة ديكور كنت اقعد افن في شقتنا و شقة اقرايبنا خاصة أنهم بيستشيروني في الموضوعات دي علي طول , لكن ماحصلش نصيب و درست آثار.
و بعد ما انتهيت من الدراسة رجع الحلم تاني أني ادرس ديكور و بشوف دراسات حرة في الموضوع ده و اللي يعرف بجد حاجة بخصوص الموضوع ده يا ريت يقول لي .


* بحلم انزل كتاباتي في كتاب سواء بقي شعر أو قصة , و بتمني أن لوحاتي الفنية تتعرف و تبقي مشهورة.


* من صغري و أنا باحويش فلوس عشان ابني بيها جامع يكون صدقة جارية أو مدفن يكون لنفس الهدف , لكن لسة الجرشينات علي قدها فا ربنا يقدرني و اقدر ابنيهم.


* كان نفسي أعيش في زمن تاني زمن الناس فيه طيبة مش خبيثة ولا شريرة زى دلوقت , كان نفسي الناس تحب بعض و تخاف علي بعض .


* كان في حلم مجنون أو اقدر أقول عليه رغبة نفسي اعملها من زمان و أني اقفز قفزة ثقة من فوق برج أو كوبري أو حتى بباراشوت من طيارة.


أكيد في أحلام تانية صغنونة بس أنا مش فاكرة غير دول دلوقتي.


س . اذكر أحلام تخص مستقبلك ؟؟؟؟
ج.

* ادخل أنا و أهلي و امة المسلمين أجمعين الجنة برحمة من ربنا و مغفرة من عنده . ده بالنسبة للحياة الاخري أما الحياة اللي أحنا عايشين فيها:-


* أتمني ربنا يرزقني بزوج صالح يحبني و يحترمني و يكون أب فاضل لأولادي.

* أتمني أن ربنا يرزقني بذرية صالحة يفيدوا مجتمعهم و يدعو لي لما أموت .


* بتمني ألف العالم كله و خاصة ايطاليا و روما لأنهم كانوا دراستي و علاوة علي ذلك فانا بحبهم أوي لأني بحب أي حاجة فيها تاريخ و أصالة و تراث.

* بتمني اكفل طفل يتيم و إن شاء الله ربنا يقدرني و اقدر.


* نفسي أول ما أتجوز اطلع أنا و جوزي عمرة نمسح بيها كل ذنوبنا و نبتدي بيها صفحة جديدة في حياتنا.


* نفسي ربنا ينصر المسلمين علي أولاد اللذينا اللي قرفنا و مطلعين عنينا و يوحد صفوفنا و يقوينا عليهم.


س. اذكر شخصين متواجدين في حياتك كنت تتمني وجودهم من قبل ؟؟؟؟

ج. طبعا صحابي اللي طلعت بيهم من الدنيا آية و شرين كنت أتمني وجودهم معايا من و أنا في المدرسة بس بجد رغم إني اعرفهم يجي من خمس سنين إلا إن معزتهم في قلبي زى معزة أهلي بالضبط , حبيبي وماستحملش عليهم الهوا .


س . اذكر شخصين غير متواجدين في حياتك و تتمني وجودهم مستقبلا في حياتك و حياة اولادك ؟؟؟؟

ج. طبعا وبلا شك و أحب أن انوه و أصر و أأكد علي النقطة دي شخص غير موجود أكيد جوزي و أتمني طبعا وجوده في مستقبلي و ربنا يبعت واحد يا رب عشان خلاص الواحد خلل في بيت أبوه.
و أتمناه برده لعيالي هو حد يكره.



يا رب ما كونش طولت بجد تاج جميل و بشكر لتاني مرة دكتور فارس لأنه أداني فرصة اكتب حاجات عمرها ما خرجت برة نافوخي و ما حدش يعرفها

و بهدي التاج لكريم عشان شكله مكتئب من الامتحانات
و للفارس الملثم
و لقلب مصري
و كل اللي يزورني و يحب يجاوب علي التاج

هناك 30 تعليقًا:

فارس بلا جواد يقول...

تسلم ايدك يا شهد
احلامك كلها جميلة وربنا يحققهالك
وبجد بتدل علي انك شخصية طيبة وعندك نقاء من جوة
ربنا يوفقك في حياتك

الفارس الملثم يقول...

ايه يا بنتي الاحلام الجامده دي , اصلا عم افلاطون لو جه زمنا ايجيله جلطه وضغط وسكر وايقول زي سعد زغلول مفيش فايده ممممممممم

انتي دارسه اثار مش تقولي داحنا ولاد عم مع ان اكتر حاجه كانت خنقاني في التاريخ الاثار , اصل بحب القصص والحكايات والنميمه بتاعت المؤرخين اكتر ههههههههههه

انت عاوزه تطلعي البرج وتنطي طيب ليه الشقي ده . ما سطوح بيتكم اقرب هههههه.. علي فاكره انا فاهم قصدك انتي نفسك تجربي فكرة السقوط والتحليق في الجو يعني حاجه كده زي الطيور

ربنا يحققلك احلامك الجميله دي للمستقبل وهي احلام رائعه بجد

متشكر اوي علي التاج يا شهد

تحياتي
محمد

Blue Nile يقول...

جميل يا شهد كلامك واحلامك
وخصوصا المدينة الفاضلة

بس دراستك ماشاء الله عليها جميلة
كانت من احلامي اللي تخليت عنها برضه
اصلي جاوبت زيك عالتاج
ربنا يوفقك وتحققي كل اللي احلامك

محمد فاروق الشاذلى يقول...

كما كنت متوقع منذ قرأت على مدونة فارس بلا جواد أن أهداك التاج كنت أتوقع أن أجد هذا الصفاء النفسى وهذه النفس الجميلة التى تسكن روحك وذلك تأثراً طبعا بجمال أشعارك.
وأشكرك إنك أهديتينى التاج وإن شاء الله هاجاوب عليه قريب جداً جداً

شهد الكلمات يقول...

فارس بلا جواد

تسلم يا دكتور

و بجد شكرا علي التاج و شكرا علي كلامك الرقيق خالص ده

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

فارس بلا جواد

اه نسيت النيو لوك تحفة تحفة تحفة جميل

احلي من اللي قبله و فارق مع المدونة

و اسمحلي لو ممكن يعني و مافيهاش غلاسة اقتبص موضوع قلم رصاص ده عشان انا كنت بفكر اعمل مدونة جديدة عشان الرسومات و كدة هايبقي اسهل بكتير عليا و يبقي ولا مدونة ولا بتاع ولا انت اية رايك ؟؟؟ في موضوع المدونة

شهد الكلمات يقول...

محمد

يا عم يا عم اية التعليق الجامد ده يا مشرفني و رافع راسي دايما هههههههههههه

الباشمهندز لو حضر ساعتين في الشغل عندي و شاف المدينة الفاضلة ;) علي حق كان هايولع في نفسه و بعدين يشنق نفسه مايعرفش يقف قدام اتوبيس سياحي فاخر انا عارفاه و يخاد رقابته


و انت دارس اثار في اية علي فكرة دراستها ممتعة جداجدا حسب الدكتور اللي شرحلك و كمان طبعا التاريخ ممتع و جميل كنت بحبه جدا


اروبة انت عارف اية هدف النطة
احساس زي احساس انك مطرة الله يا سلام لو النطة في المطرة هاتبقي تحفة
بس شكلك كدة فكرت فيها قبل كدة قول قول ما تتكسفش هههههه

العفو يا سيدي انا مستنياك تجاوب علي التاج في اسرع وقت ممكن ;)

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

blue nile

طيب ماتيجي نشوف كدة شوية ناس حلوين من المدونة اللي جنبنا و نروح نشتري حتة الارض و نفرس سي افلاطون افندي

فعلا دراسة الاثار ممتعة جدا ماكانش منكد عليا عشتي غير دراستي للاتيني و اليوناني كانوا مكرهني في عشتي بس الايطالي بقي ماقولكيش عسل عسل عسل مش فاكرة منه اي حاجة

و انا هاروح حالا اشوف عملتي اية في التاج

تحياتي يا قمر

شهد الكلمات يقول...

قلب مصري

دايما بتحرجني بذوقك و كلامك الرقيق

و الله ما عارفة اقول اية ربنا يخليك زي ما انت رافع من معناوياتي كدة و بتشجعني دايما

و مستنية الرد علي التاج قريب

تحياتي يا عسل

شهد الكلمات يقول...

قلب مصري

علي فكرة انا دخلت كذا مرة عندك و ماعرفتش اعلق قلت يمكن النت مهنج ولا حاجة بس دلوقتي برده مش عارفة اعلق يظهر في مشكلة عندك مش عارفة اية هي :(

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

ايه التاج الجميل دة
ربنا يحقق لك احلامك كلها
ويسعدك يارب
تحياتى لك ياأجمل شهد

الفارس الملثم يقول...

و انت دارس اثار في اية علي فكرة دراستها ممتعة جداجدا حسب الدكتور اللي شرحلك و كمان طبعا التاريخ ممتع و جميل كنت بحبه جدا

اصلي خريج قسم تاريخ فطبيعي بندرس الاثار سواء الاسلاميه او الفرعونيه او اثار العالم القديم عموما ضمن دراستنا للتاريخ , بس زي ما تقولي كده بحب القصص وسرد الحكايات التاريخيه اكتر

وبالنسبه لحكاية النطه ههههههه طبعا فكرت , بس كنت بحلم اكتر يكون عندي جناحين ممممم

سلام واجاوب قريب جدا

الربان يقول...

تحياتي

اولا أدعوا الله لك و لسائر البنات و السيدات ان يرزقهن الله بابن الحلال الذي يخشي الله و يتقيه فيهن.

ثانيا...اذا كان جزء من احلامنا لم نستطع تحقيقة لسبب او لاخر...فيمكن لنا
ان نحلم بتطوير و تعظيم الفائدة مما اصبحنا عليه....
علي سبيل المثال...حضرتك كنتي بتحلمي تكوني مهندسة ديكور لكن الان محاسبة( كما قرأت في البروفايل الخاص بك)...
فما المانع ان نطور المحاسبة و تدرس للحصول علي ماجستير ادارة اعمال مثلا
او تحصل علي CPA or CMA or CIA
مثلا...لماذا لا نعيش ونحلم بتطوير ما نحن فيه...

شيء اخير...ربنا يخلي لك صديقتيك...
و ان شاء الله مجتمعين في حب الله.

تحياتي و تقديري

Desert cat يقول...

ربنا يحقق لك كل احلامك يا شهد
ويارب تجمعى الجريشنات فى اسرع وقت

blue-wave يقول...

حلوة اوى اجاباتك
ربنا يكرمك

drpharma يقول...

لو بطلنا نحلم نموت الله ينور

شهد الكلمات يقول...

رئيسة حزب الاحلام

يعني اقول اية بعد شهادة رئيسة حزب الاحلام بنفسها

ربنا يخليكي و يحققلك احلامك انتي كمان

تحياتي يا قمر

شهد الكلمات يقول...

محمد

بس احلا بالجناحين طوال عشان يقدروا يرفعوك لفوق ;)

و انا مستنية اهو التاج قاعدة مش هاقوم لحد ما تجاوب علية :))

شهد الكلمات يقول...

الربان

المشكلة اني اساسا خريجة اثار و مش بشتغل في مجالي بشتغل شغل محاسبة

يعني لا الموهبة و حلم عمري قدرت انميهم ولا اشتغلت دراستي بس الحمد لله انا من النوع اللي لما بتحط في مكان لازم اشتغل فيه ولازم اثبت فيه نفسي و اسيب علامة فيه الحمد لله علي كل حال

سعيدة بمرورك الكريم و يا رب تملي منورني

شهد الكلمات يقول...

قطة الصحراء

يارب يا خويا يا رب

المشكلة اني قدامي خمسميت سنة بمرتب الحكومة اللي انا بخده عشان ابني الجامع هههههههههههه عموما ربنا يرزقني و يرزق امه المسلمين اجمعين

شكرا علي مرورك يا قمر و منوراني دايما

شهد الكلمات يقول...

blue wave

ربنا يخليك و يحقق احلامك انت كمان و احلام كل من في قلبه حب و خير للناس و للوطن

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

drpharma

الله ينور عليك يا محمد
شكرا علي مرورك و يارب ماتكونش الزيارة الاخيرة و تنورني دايما

تحياتي

نـــــور يقول...

شهد الكلمات
************
سبحان الله الدنيا دى صغيرة قوى ..قصدى البلوج سبوت ده صغير قوى بيلم الناس على بعضها...اجاباتك سكر خاااااالص وعسولة وواضح كده انك دمك خفيف وحبوبه .انا اول مرة اجى عندك بس اجاباتك هتخلينى اجى على طول واضيفك فى مفضلتى كمان.
بس بقولك ايه طيرى براحتك ياحبيبتى بس اوعى تعملى زى الواد بتاع اعلان كوكاكولا زيرو اللى الهوا وقف على حظه هههههههههههه ولا زى فؤاد المهندس لما قل انا ورقه .
ربنا يحققلك احلامك يارب ..دمت بخير

سفينتى يقول...

انتى يا بت انتىانا كل يوم بفرح ان ليه صديقة زيك بجد بحبـــــــــــك اوووووووووووووووووووووووووى

وربنا يحقلقك كل احلامك يارب يارب ونفضل دايما مع بعض يا احلى صديقة

انا أيـــــــــة D:

شهد الكلمات يقول...

حبيبة

ههههههههههههه انسان انوي نادر

ربنا يخليكي يا حبيبة علي الكلام الجميل ده

و علي فكرة انا بحب الاسم بتاعك ده اوي اوي

و يشرفني انك تزوريني دايما و تنوري المدونة

تحياتي يا قمر

شهد الكلمات يقول...

ايوووووووووووووووووووو حبيبة قلبي

اخيرا لقيتي الباسورد بتاع مدونتك ههههههههههههه

ربنا يخليكي ليا يا عمري و اشوفك عروسة في الكوشة و يحقق لك كل احلامك يا رب

و انا اللي كل يوم بيمر عليا بفرح ان في حياتي واحدة زي بحبك موووووووووت

ياللا اروح اكلمك في التليفون

انتي يا بت انتي مادخلتي علي سيد غتاتة لية روحي ادخليه ده انا نزلت حاجات جديدة :))

د. إيمان مكاوي يقول...

أحلامك جميله قوي وكلها خير والخير يدل على صاحبه..يارب تحققيها كلها
بالنسبه لكورسات الديكور ممكن تألي سبهلله ورابط مدونتها عندي في المدونه وبالنسبه للعمره أنا هدعيلك وأنا في الحرم كتير بإذن الله فدعاء المسلم لأخيه المسلم بظهر الغيب مستجاب بإذنه تعالى
تحياتي

Unknown يقول...

يا ريت كل الناس زيك


و لازم هجاوب على التاج قريب


تحياتى

شهد الكلمات يقول...

كريم

ربنا يخليك يا كريم
و مستنية التاج :)

فارس بلا جواد يقول...

ربنا يحققلك كل ال بتتمنيه
تحياتى