تنبيه

تــنـبـيـه ... كــل ما يـنـشر بهـذه المـدونـة مـسـجـل من قـبـل حـقـوق الـمـلكـية الفـكـريـة و أي اقـتـبـاس او نـقـل لمحتـوى المدونـة يعرضــك للمسـائلـة القـانـونـيـة

الجمعة، 13 يونيو 2008

رقصــــات تحـــت المطــــــــر




في برد الليل في عز الوحدة و العزلة في ليل طويـل


في بـرد الليل و دق الساعة بتقرب لأخــر اللــيــل


و أنــــا بالـــشــــرفة بـــتــونس نجــــوم الليـــــــل


و نقطـــة مطــــر باســــت خدي تـــدفي الليــــــل


و صــوت قالي تـــيجي نجري في مطـر الليــــل


و فجاء لقيتني في الجنة و توب الفرح بقي تــوبي


و أيد حضنت أنا كفي و بصت جوه في عيــوني


و نغمة حب بتقرب و داعبت أذني و سكــونــي


علي سحابة سوي رقصنا و مطر الحب يتهادى


و نتـــسابق علي نجــمة بتضوى جنب قمــرية


لمست النجمة أنا قبله بفرحه بقلـــبي و عيونـــي


بكفه حضن أنا خصري و شفت الدنيا في عيونه


و طبع الحب علي خدي وغبت في حضنه و حنانه


و مال البـــدر بدلاله يصحــي الشـــمس بجمالـــــه


فمـــدت يدهـــا تتثاءب فجــف المـــطر و تبخــر


و غاب أمـــــير أحلامــــي مع البدر في زمن تاني
بقلم / هاجر العشري

هناك 26 تعليقًا:

شهد الكلمات يقول...

من اوائل اعمالي كتبتها في عز الشتا اللي فات يا رب تعجبكم

تحياتي

فراشة البساتين يقول...

شهد الكلمات
هذه هى الزيارة الاولى لى
واتشرف ايضا بان يكون تعليقى الاول

........................
لمست فى كلماتك براءة جميلة
واحلام حائرة
تخيلتك طفلة
تحاول لمس النجوم بيديها
تخيلتك عاشقة
ترسم الحب فى عينيها
.................
قلب ابيض انت
ينتظر من يدون فى صفحاته
......................
ارق تحياتى
الى اللقاء

الفارس الملثم يقول...

يا عيني ايه الكلام الجامد والصوره الشعريه دي , انا كنت متصور من العنوان انك بتكلمي عن تجربة الجنون تحت المطر , اصلي كانت عندي خاطره بتتكلم عن هذيان المطر , لكن لقيتك راسمه صوره شديدة الشاعريه والرومانسيه ...

كويس انك خرجتي شويه من خواطر الاكتئاب لخواطر الرومانسيه الرقيقه

حبة غلاسه ...في كلمات حسيت انها مظبوطه لغويا اوي وكمان العباره دي
و فجاء لقيتني في الجنة و توب الفرح بقي تــوبي
حسيت انها ملائمه للسياق اوي مممممممم

بس بجد رائعه من غير مجامله

تحياتي
محمد

Miss. Sosa يقول...

من غير كلام انتي بجد عندك شهد الكللمات .... كلماتك ببساطة تتحس وصورك مجسمة وببساطة تنفذ لقلب من يقرأها واجمل ما في كلماتك الصورة الشعرية البسيطة اللي انتي خلقتيها حسسيستني بقطرات المطؤ كأنها بتنقر علي شباكي بجد

شفـقــة و إحســــان يقول...

الله ايه الكلام الحلو دى....رقيق بشكل وناعم ....سلامى
شفقة

الفارس الملثم يقول...

تصدقي حتة الغلاسة غلطت فيها نسيت اكتب مش مممممممممم

سلامممممممممممم

hager يقول...

جميييله اووي الكلمات دي
بحيكي علي احساسك الرااائع
سلاام

شهد الكلمات يقول...

fire bird

شرفتني في اول زيارة و اول تعليق

يعني كلام جميل كلام معقول ماقدرش اقول حاجة عنه

شكرا علي ذوقك جدا و اتمني ماتكونش الزيارة الاخيرة للمدونة

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

محمد

شكرا علي كلامك اوي يا محمد و الصور الشعرية لا ظبطني ههههههههههه

و تقصد اية بمش مممممممممممممممم هة

ههههههههه

تحياتي يا محمد و نورتني بجد

شهد الكلمات يقول...

miss. sosa

يعني بجد شكرا جدا علي كلامك يعني انتي مدياني اكتر من حقي فعلا

و كويس اهو شوية مطر يطروا الجو شوية بدل الحر اللي احنا فيه ههههههههه

منوراني و اتمني تنوريني تملي

تحياتي يا قمر

شهد الكلمات يقول...

شفقة

منوراني بجد و شكرا علي الكلام الرقيق

و اتمني زيارتك دايما

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

هاجر

و انا بحيكي يا هاجر علي مرورك و كلام الجميل

منوراني

تحياتي

محمد فاروق الشاذلى يقول...

الكلمات رقيقة جدا بجد.
بس من غير زعل ما عرفش ليه طول الوقت كنت عمال افتكر أغنية على الحجار فى قلب الليل وان كان ده ما يقللش من روعة كلماتك

واحد من البلد دى يقول...

السلام عليكم
زيارتى الأولى
كلماتك جميلة و بسيطة و معبرة جدا جدا
ولكن بعد إذنك فالقصيدة تحتاج لتظبيط
بسييييييييييييييييط
دمتى مبدعة

شفـقــة و إحســــان يقول...

ايه لسه ما كتبتيش حاجة جديدة ايه الكسل ده.....احسان سبقك ابقى تعالى عندنا

شهد الكلمات يقول...

قلب مصري

مافيش زعل ولا حاجة

بس انا قاعدت ادور علي الاغنية دي لحد ما جبتها و سمعتها لقيت مالهاش علاقة ابدا مع الكلمات بتاعتي مطلقا و اعيد و ازيد فيها ما فيها حاجة شبهها

يمكن عشان فيها كلمة برد و ليل .......مممممممممم يمكن
بس دي حتي ماقدرش اقول عليه توارد افكار لانها بتتكلم عن حاجة تانية خالص
دي يادوبك ممكن اقول عليها توارد كلمات

عموما انت منورني دايما بزيارتك و برايك

تحياتي

رؤية يقول...

من الواضح انك شخصية رومانسية يا شهد
كلماتك رقيقة وافكارها ارق.

شهد الكلمات يقول...

واحد من البلد دي

منور المدونة و يا رب ماتكونش الزيارة الاخيرة و تنورني دايما

و شكرا علي كلامك المشجع بس كنت قلتلي علي شوية التظبيط البسيط عشان اقدر اعمله

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

شفقة هانم

منوراني يا قمر

قريب يمكن النهاردة انزل البوست الجديد لكن لو انتي عايزة جديد في في المدونة التانية يوميات سيد غتاتة
و انا هاسيبك دلوقت و اروح اشوف سي احسان كتب اية

تحياتي

Tamer Nabil Moussa يقول...

كلمات جميلة ياشهد

والجميل انها فيها ريحة وبهجة الشتاء والمطر

تحياتى

فارس بلا جواد يقول...

آسف جدا لتأخيري في التعليق علي البوست .. بجد كنت أتمني أكون أول واحد
بس أنا دخلت علي مدونتك من يومين كان لسه البوست ما نزلش علي العموم تتعوض إن شاء الله المرة الجاية
أما بالنسبة للبوست .. أنا بيعجبني أسلوبك لأني باحس أنك بتكتبي اللي جواكي بتلقائية.. بجد كلماتك توحي برومانسية طاغية .. ورسمتي صورة لفرحتك بحبيبك عجبتني جدا
بالتوفيق ومنتظر الجديد منك دايما

Unknown يقول...

شهد عايز اقولك ابدعتى ابدعتى ابدعتى للصبح فعلا حلوه اوى...يارب السنه كلها تبقا شتا عشان الكلام الحلو ده و الاحساس الجامد ده



تحياتى

شهد الكلمات يقول...

تامر

ايوة الشتا و المطر انا بحبهم جداجدا و بيدخلوا البهجة لقلبي

اكتر فصل بحبه

نورتني

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

فارس بلا جواد

ماشي يا دكتور هافوتهالك المرة دي انما اعمل حسابك المرة الجاية لا يمكن تتفوت ابدا هههههههههههه

شكرا علي كلامك الرقيق بس احب احيطك علما ان انا لا ليا حبيب ولا نيلة ده مجرد حلم تخريف شتا ادعي انت بس ربنا يرزق بدل ما الواحد قاعد قرد قطع :)

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

منورني يا كريم

عامل اية و اخبار الامتحانات اية ؟؟

ربنا يخليك يا رب علي كلامك الجميل ده

و لو تعرف وسطة نقدر نقلب بيها اليومين دول شتا انا ماعنديش مانع

تحياتي

سفينتى يقول...

انا بحبها اوى يا شهد رقصات تحت المطر دى بجد بحبهاااااااا اوووووووووووووى

جميلة اخر حاجة:D