تنبيه

تــنـبـيـه ... كــل ما يـنـشر بهـذه المـدونـة مـسـجـل من قـبـل حـقـوق الـمـلكـية الفـكـريـة و أي اقـتـبـاس او نـقـل لمحتـوى المدونـة يعرضــك للمسـائلـة القـانـونـيـة

السبت، 5 يوليو 2008

علي كل لون يا بتسطـــــا



على كل لون يا بتسطا

صحبتنا ظبطاها ألِسطا

و في الفتاكة دي أسطا

و كله بقي في الالشطة

* * * *

واخدة في الشغل راحتها

فاكرة خلاص البيت بيتها

و الكون بقي مملكتها

ولا حد في الدنيا شريكها

* * * *

واكلة خلاص الخير كله

و الفُم ماليان علي سِنه

و الكل مخروس اكمنه

مرتبه ها يروح منه

* * * *

واخدة الإدارة بوضع اليد

و ظلمها اهو فاق الحد

و شرها خلاص احتد

ولا عمرها تفكر في حد

* * * *

فالحة بس تهين في الناس

و في الشر وسواس خناس

ولا بتحس هموم الناس

أمتي يا رب تذل في ناس

* * * *

و في الأذية دي تدي دروس

و ع الغلابة دايما تدوس

تاجها و راسها هو الفلوس

ولا هما أبو مين مفروس

* * * *

و ع الورق تلعب لعبتها

و اختلاس و فلوس عَبتها

و بالحرام لفت رقبتها

قادر يا رب تخرب بيتها

* * * *

ركبت خلاص و هزت رجليها

و بالدهب ملت أيديها

و ريش نعام ميل عليها

و في الوحل غرقانه رجليها

* * * *

هو موشح دايره تقوله

قال الله و قال رسوله

ولا بستان م الجنة تطوله

طول ما دينها ما تعرف أصوله

بقلم / هاجر العشري

هناك 48 تعليقًا:

مدحت محمد يقول...

موشح دايره تقوله

قال الله و قال رسوله

ولا بستان م الجنة تطوله

طول ما دينها ما تعرف أصوله


ههههههههههههههههههههههههه
تحفة بجد البوست ده ضحكنى موت

الفارس الملثم يقول...

ههههههههههههه

هي الشخصيه اللي في البوست دي مين, انا حاسس انها شخصيه حقيقيه وشكلك متغاظه منها اوي ممممممممم

تفتكري لو حد من الشخصيات دي قرا الكلام ده ممكن يعمل فيكي ايه هههههه

بس طبعا جميل اوي

بقولك انتي لي بتعمليش بوستات غير الشعر باسلوبك الساخر جدا ده , حقيقي عندك فائض خفة دم ممكن تعملي بيه موضوعات ملهاش حل ممممممممممم

اه بالنسبه للتاج اجاوب عليه قريب جدا ..

سلام يا شهد

فارس بلا جواد يقول...

كالمعتاد
روعه
تسلم الايادى



تحياتى

محمد فاروق الشاذلى يقول...

كلام جميل كالمعتاد يعبر عن نظرة فاحصة للناس.
لكنها نظرة شديدة السخرية إنتزعت منى الضحكات أكثر من مرة.
برافو عليكى

فارس بلا جواد يقول...

بصراحة انا شكيت انك تقصدي حاجه سياسية في كلامك .. مش عارف صح ولا ايه؟
بس الفكرة حلوة جدا والصور كمان جيدة .. الوزن لسه ناقصة شوية تظبيط بس في تحسن ملحوظ
تسلم ايدك .. وبجد الكلام طالع منك عفوي وجميل

Mohamed Dawod يقول...

حاجه سياسيه مين يا أخ فارس بلا جواد.....دى أكيد عينه واقعيه عمليه فعليه مع الأخت شهد الكلمات فى الشغل.....بس شكلها مضايقاها جدا لدرجة أن التجربه الشعريه عندها انفعلت بشده وطلعت الأبيات اللذيذه دى......بس خللى بالك أوعى تقراها.....تحياتى وشكرا

فارس بلا جواد يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
فارس بلا جواد يقول...

بعض الاقتراحات للاوزان

و شرها خلاص احتد
ولا عمرها تفكر في حد

ولا عمرها أفتكرت حد

...........
فالحة بس تهين في الناس
و في الشر وسواس خناس
ولا بتحس هموم الناس

فالحة تملي تهين الناس
وفي الأذي وسواس خناس
ولا حست في يوم بهموم الناس

..................
و في الأذية دي تدي دروس
و ع الغلابة دايما تدوس
تاجها و راسها هو الفلوس

و ع الغلابة يا عيني تدوس
وتاج راسها يبقي الفلوس
....................
ركبت خلاص و هزت رجليها
و بالدهب ملت أيديها
و ريش نعام ميل عليها
و في الوحل غرقانه رجليها

وبالدهب مليانة ايديها
والوحل غرقت فيه رجليها
...................

دي بعض الحاجات اللي حسيت انها ممكن تظبط الوزن اكتر .. انا حبيت اكتبهم كلهم وانتي تختاري اللي تقتنعي بيه
بس بجد انا عملت كده عشان الفكرة والكلام عجبوني وكنت عايزهم يبقو في صورة كاملة
بالتوفيق دايما

سفينتى يقول...

حلوة اوى يا شهد بس انا عارفة دى على مين ;)

حلوة اوى اخر حتـــــــة بجد جميلة

شهد الكلمات يقول...

مدحت محمد

الحمد لله اني قدرت اخليك تضحك ماهي بقت عملة نادرة اليومين دول

منورني و شرفتني زيارتك

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

محمد

بالفعل هي شخصية حقيقية و مش متغاظة منها بس ده انا محروقة منها جدا

و لو حد قرا الكلام ده اكيد هاتعلق من قفايا علي باب الشغل هههههههههههه
بس هي و الحمد لله قفة و ليها ودنين كبار مابتعرفش في التدوين

و ان شاء الله قريب هاحققلك طلبك و رجاءك و توسلاتك دي :)) ;) بس اصبر عليا شوية اظبط التظابيط


و مستنية التاج لما نشوف اخرتها معاك ههههههههه

منورني يا قمر

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

مملكة الفرسان

تسلم و تسلم ايدك اللي كتبت الكلام الحلو ده

منورني

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

قلب مصري

يالا يا عم ماخلتش في نفسك حاجة اضحك لحسن سمعت ان الضحك هايغلي مع غلاء الاسعار في 1/2 سبعة


يعني مش محتاجة اقولك انك منورني بالزيارة دي

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

فارس بلا جواد

انا مقصدش بصراحة سياسية انا اقصد واحدة في الشغل قوية و مفترية و حاطة الشغل في جيبها و ناقص تاخدة البيت و هي مروحة
و المدير غايظني لانه مش عارف اصلا باللي بتعمله

و بما اني ها طق منها و من افتراها ع الخلق في الشغل فا طلعت غيظي ع الورق

اما بالنسبة للاوزان

فحاسةان كدة هاتطول يعني مثلا


ولا حست في يوم بهموم الناس

طيب ما هي نفس معني
ولا بتحس هموم الناس
بس مختصرة

برده في

والوحل غرقت فيه رجليها

حساها طولت الكلمة غير

و في الوحل غرقانه رجليها

بس عجبتني

فالحة تملي تهين الناس
و برده

و ع الغلابة يا عيني تدوس

و طبعا انا يسعدني انك تقول الكلام ده و انها عجبتك لدرجة انك بتفكر اية الاحسن ليها
و انا مش زعلانة خالص من حاجة زي بالعككس ده انا مبسوطة جدا بيها

ربنا يخليك ليا يا رب و دايما توجهني للصالح :)


و طبعا لو لك رايك في الموضوع ده تاني قوله و نتناقش فيه

منورني يا قمر

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

محمد داود

يا هلا بيك
فعلا انا مفروسة من الست دي و نفسي حد ياخد باله منها و من نصبها و سرقتها و حنجلتها ع المدير
حسبي الله و نعم الوكيل فيها

و شكرا ع كلامك الحلو في الكلمات و سعيدة انها عجبتك

منورني فعلا

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

اية

لا يا اية لو قصدك علي اللي بالي بالك اللي قرفاني ع طول لا دي مقرفة تانية هههههههههههههههه و انتي عارفة الشغل مقرفينه كتيييييييييييييييييير

لما تلفونك يتصلح كلميني

تحياتي

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

بجد جميلة بس انتى تقصدى مين انا حاسه انها واحدة فى الشغل عندى انتى تعرفيها
تحياتى

Blue Nile يقول...

جميلة يا شهد
الكلام سهل وبسيط والمعنى جامد

الفارس الملثم يقول...

صباح الخير يا شهد , انا جاوبت علي التاج اهو عشان عشان متزعقليش مممممم

وليكي عندي تدبيسه قصدي تاج في نفس البوست مدونتي التانيه ثرثره مع نفسي

http://mygrazydreams.blogspot.com/

talagait يقول...

جميله انا حاسس انها شخصيه موجود عن كل واحد فينا بجد جميله

محمد ارجو زيارة مدونتى
http://talagait.blogspot.com

شهد الكلمات يقول...

سلوي
و الله يا سلوي في اي مكان هاتلاقي زي اللهم احفظنا الست دي ربنا يريحنا منهم و من شرورهم

نورتيني :)

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

blue nile

منوراني يا قمر و شكرا ع كلامك الرقيق

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

محمد

ماشي يا باشمهندز

شفت التاج و التدبيسة ربنا يخليك كدة و تدبسني دايما

شهد الكلمات يقول...

talagait

يا هلا بيك يا محمد في اول زيارة في المدونة يا رب ما تكون الاخير

و اكيد هنلاقي زيها و ابشع منها كمان في كل مكان حسبي الله و نعم الوكيل فيهم

و يشرفني زيارة مدونتك في اقرب وقت

تحياتي

momken يقول...

ايه ده يا شهد
دانتى بهدلتى الست خالص
مبقتش تنفع ببصله
دى كان جيلها عريس يا شيخه

الراجل كده هيخلع

البوست حلو اوى ووزنه وصرد القصه وعيوب البطله جميل ومترتب اوى

بس انا بعتقد ان كل انسان مهما بلغ شره هو فى الاخر فيه نقطه خير

هو بيكون شرير فى اوجه معينه لكن باقى شخصيته بيغلب عليها الخير فى باقى الجوانب
مثلا حد شرير فى شغله
لكنه بيزكى ويصلى
وحنون
وبيحب
فهمانى
ووحده شرير مع جرنها
لكنها فى بيتها طيبه ومخلصه وباره باهلها

دى اعتقادى طبعا مش مسلمات او نظريات
ولا انتى ايه رائيك؟؟؟


البوست رائع ودمه خفيف


تحياتى

blue-wave يقول...

حلو الكلمات اوى
تحياتى

Unknown يقول...

ازيك يا شهد عمله ايه
اول مره دتيها سياسه لا بس اوعى لخصتى تقريبا اللى حاصل



تحياتى....

شهد الكلمات يقول...

ممكن

ايوة ماهو العريس ده انا عيني فيه و عايزاه ههههههههههههههه

بص اللي جواه طيب و اصيل في كل تعاملاته هاتلاقية كويس

يعني مثلا الست هانم دي حتي مع ولادها ميزان العدل عندها مايل مش بتساوي بينهم واحد بتدلعه و التاني بتولعه

ثم من واقع خبرتي بالحياةو اللي هي مش كبيرة اوي يعني بس اهي خبرة ان المبادء مابتتجزئش و اللي يقنن القانون بمزاج اهله عشان يلهف فلوس و ياخد فلوس من تحت الترابيزة و يدخل فلوس ع بيته حرام اكيد بيكون ضميره ميت
لا و ياريت سرقة و في السكرته الا علاني و ع عينك يا تاجر
و مش بس كدة لا كمان بتعامل الناس وحش و بعجرفة ولا اكنها بنت بارم ديله

هو بصراحة انا بحس ان عندها عقدة نقص و بتحاول تطلعها ع خلق الله

استغفر الله العظيم اية النم ده

عموما حسبي الله و نعم الوكيل فيها و حسابها عند ربنا

و الجريمة لا توفيد و مع السلام عليكم بقي

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

د . عمرو

ازيك يا دكتور منور المدونة و شكرا ع كلامك الجميل

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

كريم

ازيك يا كريم عامل اية اية يابني مش بتنزل جديد لية في المدونة و طنشت التاج بتاعي كمان :(

و احنا مالناش دعوة بالسياسة ماتوديناش في داهية ههههههههه

نورتني يا كريم

تحياتي

أميرة الاحزان يقول...

بجد حلوووووووووووووو اووووووووووووووى يا شهد و اسلوبك احله ...
دام قلمك ...
بس بلاش كلام فى السياسة احسن ....هههههههههههههههههه

شهد الكلمات يقول...

اميرة الاحزان

لية كدة مين جاب سيرة سياسة انا جبت سيرة سياسة ده انا عمالة اقول من الصبح ست قرفاني في الشغل و مطلعة عيني و عين الموظفين تقوليلي سياسة لية كدة يا اميرة انتي عايزاني اتسحل هو انا ناقصة تبقي الأرشانة اللي قرفاني و مطلعة عيني و اللهم احفظنا اخوتنا الحلوين كمان

لا كدة كتيييييييييييييير

نورتيني

تحياتي

كلبوشستان يقول...

يارب يا ساتر
ندخل برجليني اليمين ونرمي التماسي على الناس الحلوين

لا بجد وحقيقي رائع وحنان وشهد وسكر كمان

بس المهم ان الست اللي انت كاتبه فيها قصيدة سلو قلبي دي تروح لها نسخه منها وبما اني من النوع اللي بيحب يخدم قوي قولي لي العنوان يا شهودة

وسيبي الباقي عليه

ومتشكرين على الشاي والتاتوه اللي مشربتوش ولا اكلتوش

سبهللة يقول...

تسلم ايدك
ويسلم فمك
بس استخبى اليومين دول
احسن يجيبوكى من حضن أمك

غير معرف يقول...

السلام عليكم

شهد انا غبت كتير وفاتنى كتير

بس هعوض

قليل قوى لما بلاقى حد بيكتب بأسلوب ساخر عامى وجميل

بتفكرينى بمعارك الزجالين الكبار وسخريتهم اللذعة قوى

انتى عارفة اللى كاتبه فيها الكلام دة لو قريتة ومرمتش نفسها فى النيل تبقى ارخم وابرد خلق الله

تحياتى

رئيس جمهوريه نفسى يقول...

النموذج ده موجود كتيرررررررررررر قال الله وقال الرسول وهما واخدين ابليس مرشد ليهم
تحياتى

Cold air يقول...

حقيقي كلمات غاية في الجمال و إسلوبك جميل و انا عرفت من التعليقات إن الشخصية حقيقية وموجودة بالعمل
معلش إستحملي و لا تستسلمي ابدا
و زي ما بتقوليلن....
علي كل لون يا بتسطا
يا ريت تقوليلها....
ياما دقت علي الراس طبول

و شد حيلك كلنا معك و أي خدمة إحنا نسد دأنت معاك مدونين ياكلوا الزلط

^_^ هه ^_^ هه ^_^

مع كامل إحترامي
تقبلي مروري

شهد الكلمات يقول...

كلبوشستان

لا دي هاتطبق معاك نظام ما شتمك الا من بلغك و مش هاتخلص من سمها

نورتني و نورت المدونةو اتمني زيارتك دايما

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

سبهللة

هههههههههههههههههههههههههههه
يا عيني ع السجع و القافية

هاقولك كلام و له قافية
و نكيد العدا و نجيب لها الكافية
الست دي متأنعرة و حافية
ايدك في ايدي يا سبهللة نطرقعلها بقلام دافية
و نسمعها رائينا بكلمات شافية
و الله يهد القوي اللي جاب لنا الكافية

يالا اي خدمة

منوراني و يارب دايما

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

عرفة الاسيوطي

لا دي مابتتأثرش بحاجة دي ماشية بمبدء تلحم اكتر تعيش اكتر
و طول مانت بارد عمرك ماتعيش شارد
و كيدي يا مستعفية رزقك راح يجي ليا
و اتكادي و اتغاظي يا بطة بكرة كمان هاجبلك زغطة
و توت توت جايالك بالنبوت
و عالقة تفوت ولا حد يموت

و الجريمة لا تفيد

نورتني بجد و يارب اشوفك دايما

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

رئيس جمهورية نفسي

فعلا اكتر ناس تلاقيها بتعق اللي طول ماهي قاعدة مش وراها غير انا براعي ربنا و ضميري لا و حرام و حلال و رغي و كلام و خلاص
يوصون بالبر و ينسون انفسهم
حسبي الله و نعم الوكيل

نورتني
اتمني زيارتك دايما

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

cold air

اية نسمة الهوا اللطيفة دي اللي هبت علينا في عز الحر

يا هلا يا هلا و يا مراحب بيك في اول زيارة يا رب ماتكون الاخيرة

و هاعتبر كلامك ده وعد بكرة الساعة 4 الفجر نستناها ع بابا الشغل و نديها علقة ماتعرف راسها من رجليها بعديها
و كلمة السر كتكوت
يالا هاستناك هناك ;)


تحياتي

رؤية يقول...

انا مذهولة قليلا....
بس بدات افك واضحك،
وزنها جااااامد،
تحياتى لك.

الفارس الملثم يقول...

ازيك يا شهد , دانا لما لقيتك اختفيتي كده كنت ابعت مخبر بتقصي اخبارك ,ليكون عم غتاته عرف المدونه وبعت الرجاله بتاعته خطفوكي , بس الحمدلله جت سليمه

الف مبروك لاختك ,مع اننا مشفناش لا ملبس ولا شيكولاته ولاحاجه ممممممممم

سلامممممممممممممم

Cold air يقول...

السلامو عليكو

فرخة لأ لأ كتكوت

معلش أنا اتخرت شوية أصل الإمام بتاع المسجد كان قاعد يدعي علي اللي بيفتروا عالناس في الصلاة و طول حبتتين

بس هو إيه الشغل اللي الساعة أربعة الفجر ده علي الله متكون يعني
لأ انا أقصد ممرضة طبعا ههههههه

ع العموم أنا جبت الرجالة اللي هيشيلوني أنا و أنت لما نتضرب منها أوك و عرفتهم مكان أقرب مستشفي جراحة و متقلقيش أنا مرتب كل حاجه

^_^ هه ^_^ هه ^_^

هو ده الأكشن يا شروق
أنا بس حبيت أخدم
تحياتي لك

شهد الكلمات يقول...

رؤية

انا مش عارفة انتي مذهولة من الكلمات ولا انتي مذهولة من حاجة تانية

بس انا مبسوطة انها في الاخر ضحكتك و ان الاوزان عجبتك

نورتيني
تحياتي

شهد الكلمات يقول...

محمد
الله يبارك فيك اعمل اية يا محمد اخت العروسة ومتمرطة معاها هي دي رسالتنا يابني ولازم نتمها
و يجعل كلامنا خفيف ع سي سيد الظريف

شهد الكلمات يقول...

cold air

فرخة !!!!!!!! انت معانا ولا مع الناس التنيين ؟؟؟؟
يا سيدي هي متعودة تروح الفجر تسرق و ترجع نعمل اية سلو بلدهم كدة

و كويس انك جبت الرجالة
يالا يا جدعان نتقابل بعد العركة

بس هي مين شروق دي !!!!!