تنبيه

تــنـبـيـه ... كــل ما يـنـشر بهـذه المـدونـة مـسـجـل من قـبـل حـقـوق الـمـلكـية الفـكـريـة و أي اقـتـبـاس او نـقـل لمحتـوى المدونـة يعرضــك للمسـائلـة القـانـونـيـة

السبت، 27 سبتمبر 2008

مـــن يســـأل الرحـــــيل !!!؟


أدركت حين تلاقينا الفراق
و إن كلماتك المتلعثمة
تخفي بين طياتها الجفاء
و إن نظراتك الخاوية
لا تحوي إلا العداء
أدركت حين نزفت دموعي
و لم يبدى عليك حراك
انك رافض البقاء
فلا تتشدق بكلمات
عن الحب و الوفاء
و لا تتلاعب بألفاظِ
تثبت بها تضحياتك و الولاء
و لا تلقي باللوم علي كاهلي
و تقول لي أخطاءك النكراء
لا تداري حماقاتك باتهاماتِ شنعاء
و ادخر كلماتك هذه
فلا تشعرني إلا بالازدراء
أتتخذ من لقائنا مسرحاً
لتُجسد فيه دور الشهداء
لكن أدائك لم ينل الإعجاب
فلن تسمع أنات قلبي
تصفيقا لأدائك الخلاب
و لن تجدني جاثية علي الأعتاب
أسالك الرجوع للأحباب
أو أن تجدني جريحة
كفرخ طير غدر به الحَجّاب
مُدرجه في أحزاني
و كأن الحياة دونك سراب
لا اليوم أنا من يسألك الرحيل
فما عُدت احتمل زيف الأقاويل
فلا ندم و لا بكاء ولا عويل
لن تجد سوى ابتساماتٍ منتصرة
عَرفت من هو البخس و من الأصيل


بقــلم / هــاجر العشـــري

هناك 68 تعليقًا:

محمود حسن العدل يقول...

انا قولت اجى امسى عليكى ياهاجر واحجز اول تعليق
واقراء البوست كويس وارجع تانى

راجع تانى
تحياتى

طـائر الليــل الحـزين يقول...

بجد بسم ما الله ماشاء الله عليكى . طريقة كلامك حلوة قوى . واختيارك للصور احلى . لأنها بتكمل قيمة الموضوع . المدونة كلها بجد حلوة
donea

مـجـنـووون يقول...

ما أجمل هذه الكلمات الرقيقة

الاسلوب بجد روعه وجميل جداً ، وتمكنك من الألفاظ واختيار الكلمات المعبره عن مضمون ما تقولين

****************
أدركت حين تلاقينا الفراق

من حيث الفكرة . فهمي فكرة جديدة وحديث شيق بين روحين علي مقربة من الأفتراق


**********

فلا ندم و لا بكاء ولا عويل
لن تجد سوى ابتساماتٍ منتصرة
عَرّفت من هو البخس و من الأصيل

نهاية كلها شموخ وكبرياء وصلابه

ولكن السؤال هل تدوم هذه الصلابة والقوة في وجه الذكريات الجميله

تقبلي مروري
مجنووون

كـــيــــــــارا يقول...

اللللللله ايه البراعه في استخدام الالفاظ دي بجد بحيييييييكي ياهاجوره مبدعه دايما

---------

لا اليوم أنا من يسألك الرحيل
فما عُدت احتمل زيف الأقاويل
فلا ندم و لا بكاء ولا عويل
لن تجد سوى ابتساماتٍ منتصرة
عَرّفت من هو البخس و من الأصيل


----------

فيها قوه اتمني انها تدوم :)


كل سنه وانتي طيبه
تحياتي للقمر

الازهرى يقول...

صديقتى العزيزة


أتتخذ من لقاؤنا مسرحاً
لتجسد فيه دور الشهداء


لا يصلح الحب مع الادعاء
لذلك لا نحس نحو المتكبر سوى بالازدراء
تحياتى
حين رايت فى نظراته الخواء
وادركت انه العداء
فلم يحولك الحب كما يدعى
الجاهلون الى عمياء
وعلمت كيف تكشفين ادعاته النكراء



تحياتى تحياتى تحياتى

نـــــور يقول...

تعرفى ياهاجر
انا ماليش فى الشعر علشان انتقد او اقول اعملى وماتعمليش
انا بحسه وبس
بس ممكن اقول
كأنى اتكلم

محمد فاروق الشاذلى يقول...

هايل إنك تعرفى البخس من الأصيل
القصيدة حلوة يا هاجر
ومبسوط بيها قوى

فارس بلا جواد يقول...

برافوووو
علي فكرة بعد كده هتعوديني علي الجمال ده و مش هاقبل اقل من المستوي ده
اختيارك للالفاظ جميل جدا وحسيت انه اقرب للشعر الحر لان انتي ماكنتيش ماشية بوزن ثابت طول القصيدة لكن الاسلوب ده بيعجبني في الشعر احيانا وانتي نفذتيه ببراعه

نيجي بقي للاخطاء
احم احم
المرة دي الاخطاء قليلة بس هي كلها ليها علاقة بالهمزة .. واضح ان في سوء تفاهم بينك وبين الهمزة
بصي لما تبقي الكلمة مضمومة تبقي الهمزة علي الواو (ؤ)
ومنصوبة تبقي علي السطر (ء)
ومجرورة تبقي علي نبرة (ئـ)

وبناءاً علي ذلك

و تقول لي أخطائك النكراء
اخطاءك .. مفعول به منصوب

أتتخذ من لقاؤنا مسرحاً
لقائنا .. مجرور بمن

......
فلا تشعرني إلا بالازدراء

المعني هنا مش مظبوط .. المفروض لا تشعرني بالازدراء من غير (إلا) لانها بتعكس المعني
.......
عَرّفت من هو البخس و من الأصيل

شيلي الشدة من علي الراء المفروض (عرفت)

كفايه كده
عشان العيد بس كل سنه وانتي طيبه

الفارس الملثم يقول...

عجبني اوي تعدد كتاباتك واسلوبها يا شهد

القصيده جميله اوي ,تميزت بعض الالفاظ بالحده الشديده فشعرت بغضب والم وثوره بين السطور ,ربما هي تكون قررت التمرد علي مشاعر الحب داخلها بالفعل او مجرد ثورة غضب نتيجة لاحساسها بعمق الجرح منه

كل سنه وانتي طيبه يا شهد
عيد سعيد وجميل عليكي

IIOrganzAII يقول...

راقت لي حروفك كثيرا
ومن عطر قلمك إحساس فاق الحدود
ومشاعر أسكبت الكلمات على صفحات ذهبية


--

لكِ مني كل الود والإحترام

واتمنى ان تزوري المنتدى الخاص بي
وتنوريه بقلمك المبهر

http://www.alaq-alnada.com/vb

د/ رامي شهاب الدين يقول...

كلمات رائعة
وأبيات مقاربة كثيرا للأوزان الصحيحة
ولكن هل لى بمعرفة معنى البيت الذى يقول :كفرخ طير غدر به الحجاب
ومامعنى الحجاب تحديدا??
تحياتى

SHAPE YOUR LIFE (ABOALI) يقول...

من يسأل الرحيل
لابد انه عن الرحيل
مسئول
كنتى ليه زهرة
فلما اقتربت
وجدت شوك وقشور
كنتى لى بسمه
فلما اقتربت
وجدت حزن لشهور
كنتى لى تؤام روحى
فلما اقتربت
اكتشفت انى مسحور
كنتى لى حبيبه
فلما اقتربت
وجدت كلمات
تبعدنى عنك دهور



تحياتى على نظم شعرك
بس وشوشه فى اذنيك
سئلت عن رائحة الانثى
فى الكلمات
فوجد نسر"
واسد"
ونمر"
ولم اجد
صوت بلبل او عصفور
فأنا من اسئلك الرحيل

شهد الكلمات يقول...

محمود حسن العدل

يااااااااااه يا محمود ده انت بقالك يوم بتقرا البوست هههههههههههههههه

ولا يكون البوست مش عجبك :(

عموما انت برده حجزت اول تعليق و تستحق اول رد

كل سنة و انت طيب و عيد سعيد

نورتني

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

دنيا

اهلا بيكي في المدونة

شهادتك دي اعتز بيها جدا
شكرا بجد علي تشجيعك و روحك الحلوة

اتمنى زيارتك دايما

نورتيني

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

مجنون

طبعا شكرا ع الكلام الجامد جدا ده

و بالنسبة لموضوع ان البطلة تقدر فاعتقد انها هاتقدر
لان اللي بينجرح و يتصدم في حبه و يكتشف انه كان مخدوع في حبيبه و ده اللي بقصده في القصيده
ان البطلة تندم او تبكي عليه

نروتني طبعا

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

كيارا

اللللله علي كلامك و ذوقك انتي يا قمر

بجد شكرا علي الكلام ده

كل سنة و انتي طيبة
و عيد سعيد

نورتيني

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

الازهري

اولا بشكرك جدا علي تعليقاتك في البوستيين التانين بجد انبسط جدا لانك مهتم

ثانيا شكرا علي كلامك الرقيق
و احيك علي نظمك للكلمات الرقيقة دي

اتمنى زيارتك دايما

كل سنةو انت طيب و عيد سعيد

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

حبيبة

ازيك يا بيبو

مش عارفة اقولك اية القصيدة دي كتبتها لصديقات ليا اتصدموا في حبهم و خطابهم
و لما قروها في واحدة منهم عيطت
لانها داست ع الوجيعة
اتمنى انها ماتكونش المتك و تكوني قوية زي بطلة القصيدة
كل سنة و انتي طيبة يا قمر

نورتيني

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

قلب مصري

بقي كدة يامصري بقي مش عارف اختك انها فقرية و عمرها ما عاشت قصة حب عشان تقول عرفتي البخس و الاصيل
ما لو عندي قصة ماكونتش كتبت كلام كئيب زي اللي انت متعود عليه هههههههههههههه

بس رد فعل البطلة طبعا نابع من رده فعلي الشخصية لو حصل لي نفس الموقف

كل سنة و انت طيب يا بو رقية
ماتنساش هدوم العيد لروقة و ام روقة كمان

نورتني

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

فارس بلا جواد

اولا كفاية كلمة برافو اللي في الاول دي
ده انا انشكحت منها جدااااااااااااا
لما انت تقولي برافو ده وسام علي صدري
لا و كمان تقولي ببراعة طيب اقول اية
انا أوغمن عليا خلاص

ثانيا بقي يا خراشي و يا فضحتي ده مش سوء تفاهم ولا بعافية زي المرة اللي فاتت دي الهمزات ميتة خالص
ده انا محتاجة اخد درس خصوصي في النحو
يا كسوفي يا كسوفي

طبعا صححتهم دلوقتي

بس بالنسبة لموضوع إلا ففي سوء تفاهم
واضح انك فهمت اني اقصد البطلة انها بتقوله كلامك مش هايحسسني الازدراء اتجاه نفسها
لكن انا اقصد ان كلامه بيحسسها بالازدراء اتجاه هو
فاهم قصدي
الا لو انت وصلك المعني اللي انا اقصده و انا فعلا كتباه غلط لو كدة قولي عشان اصلحه

طبعا مش قادرة اقولك انا سعيدة بمسعدتك دي اد اية
و مش لاقية كلمات شكر اقدر اشكرك بيها
بجد بجد شكرا من قلبي

كل سنة و انت طيب
و عيد سعيد

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

محمد

يعني يا محمد كل مرة كدة اقولك يا مشجعني يا مظبطني
ربنا يخليك

ثم لازم يكون في شده ده يستاهل قطم رقبته

يعني عايز يخلع يخلع لكن يلبسها كمان الغلط ده بجح اوي
و لا انت رايك اية ؟؟؟؟؟

كل سنة و انت طيب يا باشا

نورتني

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

blue star4

يا هلا اهلا بيكي في اول زيارة

شرفتيني بزيارتك جدا

و اية الكلام الجامد ده بجد شكرا

و اكيد ان شاء الله هازور المنتدي

نورتيني
و كل سنة و انتي طيبة

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

ابلة نظيرة

اولا اهلا بيكي في المدونة انتي نورينا

ثانيا شكرا علي كلامك المشجع و الجميل

ثالثا كفرخ طير غدر به الحجاب

اقصد بالحجاب هنا هو قاني و حارس الطير بمعني اصح اللي مربي الطير

و هو الشطر ده مرتبط في المعني مع الشطر اللي قبله و اللي بعده
و بقصد بيهم ان البطلة مش هاتكون زي طير غدر بيه حارسه اللي قانيه و دبحه و ان الحياة مش هاتقف عنده

معلش انا مش عارفة اوصل المعني بالشرح اوي اتمني اني اكون قدرت اوصل فكرتي

نورتيني بجد و اتمني زيارتك دايما

كل سنة و انتي طيبة

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

ابو علي

اولا اهلا بيك في المدونة

ثانيا انا بحيك علي نظمك لتلك الكلمات

ثالثالما يكون حب العمر كان خداع و لما يكون لحظة الوداع فيها اتهام و خيانة لكل لحظة حلوة عاشوها و لما تكتشف ان كل اللي فات كان كدب
ماعتقدش ان الموقف ده يستدعي لا بلبل ولا عصفور
و ماعتقدش كمان انها لا اسد ولا نسر و لا غيرة اعتقد انها واحدة مجروحة بتحفظ كرامتها
و كويس انها ماغلطتش فيه اكتر من كدة

و عموما دي وجه نظرك
بس انا مقتنعة بموقف البطلة و براي

كل سنة و انت طيب
و عيد سعيد

تحياتي

SHAPE YOUR LIFE (ABOALI) يقول...

مهما حدث
فحديث حواء ليس كحديث الرجل
ان لم نجد كلمات العتاب
فاءرجو الا تتحول الى كلمات عذاب
فاءنتى الرقة والمعنى وكل جميل
حواء هى البسمة الحقيقة فى الحياه


تقبلى تحياتى
واعياد سعيده

SHAPE YOUR LIFE (ABOALI) يقول...

وكمان الصورة
الرائعة بتاعة مدونتك
يطلع منها حروف وكلمات مثل صخرة الدويقة
مش معقول مش كده

سفينتى يقول...

بصى مش حاقول تحياتى ده اولا

ثانيا الكلام جميل والمعانى تحففففففففففة

وانتى فاهمة ;)

بس كان نفسى العصيدة تكون اسمها "قلت ارحل" ههههههههههه

مش تحياتى خالص

وانتى طيبة يا هاجر :P:P:P

شهد الكلمات يقول...

ابو علي

و انت طيب و بخير

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

سفيتني

هههههههههههههههههههه

واخدة باللي واخدة باللي

ماشي

و كل سنة و انتي طيبة يا قمري
و عيد سعيد

تحياتي :)

فارس بلا جواد يقول...

يعني يا هاجر ده اقل كلام يتقال علي القصيدة الجميلة وعلي اسلوبك اللي بيتطور كل مرة عن اللي قبلها
بالنسبة لجملة لا تشعرني الا بالازدراء
معاكي حق لو كنتي تقصدي المعني ده .. يبقي انا اللي فهمت المعني غلطت معلش
انا برده لما كنت باكتب من فترة كان بيبقي عندي اخطاء نحوية واملائية بس الشطارة ان الغلط ما يتكررش تاني
يعني اتمني ان اشوفك انتي والهمزة زي السمن علي العسل في المرات الجاية
وعيد سعيد
تحياتي

عالم ماريونت يقول...

كل سنة وانتي طيبة
انا بس قلت اقولهالك وبعدي ابقى اجي واقرا على رواقة
رنا

همسات دافئه يقول...

جميله اوى
وصفك رائع
واحساسك صادق اوى
عجبنى انك أنهيتيها بالقوه ده
دعينى أحسدك عليها
وضحكات النحيب ده تحفففه:)
سعدت بمرورى عندك اوى
تحياتى ليكى
شيماء:)

Unknown يقول...

ازيك يا شهد معلش انا حابب اسميكى شهد احلى

بجد انا مش عارف اوصف مدى اعجابى بقصيده من يسأل الرحيل ..و معلش بقالى فتره معدتش على المدونه اصلى كنت مشغول بعمل المدونه الجديده بتعتى انا و اصحابى

و تحياتى ليكى تانى على القصيده العاليه دى

Unknown يقول...

اللهم زد هـــــــذا الوجه نورا
واجعله دائـما مأجورا
وبلغه العيد مسرورا
امين يارب العالمين
عيد سعيد

Dr Ahmed Said@Black Armor يقول...

اولا كل سنة وانت طيبة يا هاجر وتقضى العيد بخير
القصيدة بجد جميلة ورايى انك تستمرى فى الاتجاهين العامى والفصحى بس مع الاكثار من العامية شوية لحد ما يستقر الاسلوب
بجد بحييكى ومين قالك تقفلى المدونة شيلى السؤال دة من الاستطلاع لو سمحت
دمتى بالف خير

romansy يقول...

كل سنه وانتى طيبه
عيد سعيد عليكى وعلى المسلمين جميعا
باليمن والخير والبركات

شهد الكلمات يقول...

فارس بلا جواد

ههههههههههههههههههه
سمن ع العسل ماوعدكش لان انا ناسية نحو المدرسة ده خااااااااااالص

و بعدين في موضوع الازدراء مش كل مرة كدة اقعد اصحح اخطائك يا احمد يعني وبعدين انا مشاغلي كتير ;)

بجد شكرا علي وقوفك جنبي و مساعدتي ربنا يخليك و يكرمك و يوفقك

كل سنة و انت طيب

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

يوميات نائمة في الارياف

و انتي طيبة و بالف خير

نورتيني و في انتظارك

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

همسات دافئة

انا اللي سعدت بمرورك و تشريفك ليا

و بجد كلامك مشجع و رقيق
شكرا بجد عليه

كل سنة و انتي طيبة

نورتيني

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

كريم

ازيك يا كيمو عامل اية

شكرا علي كلامك المشجع
و ياسيدي المهم ان انت فاكر و بتزورني

مبروك ع المدونة الجديدة

كل سنة و انت طيب

و عيد سعيد

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

نهر الحب

امين يا رب العالمين

نورتيني يا قمر

و كل سنةو انتي طيبة

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

dr.a.s

ده اية الكلام المشجع ده

و الله مش عارفة اقول اية ع الكلام و الذوق ده
شكرا بجد

كل سنة و انت طيب
و عيد سعيد

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

رومانسي

عيد سعيد عليك و عليا و علي كل الامة الاسلامية

نورتني و شرفت المدونة

تحياتي

غير معرف يقول...

شهد

انا كنت كتبت تعليق قبل كدة

بس النت فصل ومكقدرتش اعلق

اولا انا كنت كاتب ان القصيدة جميلة وكنت مصححللك بعض الاخطاء اللى تكفل بيها فارس
بس فى حاجة كلمة الازدراء صحيحة فى مكانها المعنى اللى تقصديه ان كلامة لا يشعرك الابالازدراء علشان كده طلبتى منه السكوت وفى كام حاجة تانى نسيهم فارس
فلا تتشدق بكلمات
و لا تتلاعب بألفاظِ
تداري حماقاتك باتهاماتِ
الكلمات الاخيرة كلها منونة وجوبا والتنوين بالكسر

انتى عارفة لولا ان النص جميل وعاجبنى مكنت عيرته بكلمه
بيس والله نفسى كتير تكتبى شعر فصيح احسن منى واكتبى عامى بردو
تحياتى

غير معرف يقول...

اللهم يا سامع النداء
ومجيب الدعاء
امنح قارئها راحة البال والخاطر
ونجه من المخاطر
وكن له ساتر
وبلغة الفطر مجبور الخاطر

عيد سعيد عليكم
وكل سنة وانتوا طيبيين
مستنى تهنائتكم بعيد ميلادى على المدونة

اول ايام عيد الفطر

kochia يقول...

بجد انتي متميزة كالعادة

كل سنة وانتي طيبة

وانا عملت التصويت علي فكرة

كنت بدخل اصلا مش باخد بالي منه كويس انك منوهة عنه

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

الكلمات الاخيرة كلها منونة وجوبا والتنوين بالكسر

انا خيبتها خالص في النحو

ياريت توضح اكتر او تقول التصحيح بتاع الكلام عشان اعرف افهم

و بجد شكرا علي اهتمامك و شكرا علي كلامك الرقيق

و كل سنة و انت طيب ع العيد و علي عيد ميلادك

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

kochia

شكرا علي الكلام الجميل و الرقيق ده

و شكرا ع التصويت بجد دي مشاركة وجدانية جميلة منك

عيد سعيد عليك و علينا و علي امة المسلمين اجمعين

تحياتي

فارس بلا جواد يقول...

شهد
ازيك
اختى هجر
حبيت امر اقولك كل سنه وانتى طيبه
عيد سعي عليكى
ويارب تكونى بخير وبصحه

تحياتى لكى ولقلمك المبدع

shabfa2re يقول...

beeeeep beeeeeeeep
happy eiiiiiiiiiid

واحد من البلد دى يقول...

السلام عليكم
إن سبقتنى فأنتى الكريمة إبنة الكرام

و إن سبقتكى فلأنكى تستحقين الإحترام

نحن لا نرسل لمن يعيشون معنا

ولكن نرسل لمن لا نستطيع العيش بدون تواصلهم و صداقتهم

أتمنى و أدعو الله عز وجل أن يجعل أيامكى سعادة و صمتكى عبادة و خاتمتكى شهادة و يؤتيكى الحسنى و زيادة

كم أفتقدكى أختاه و جميع من أتواصل معهم فى ظل صداقة قوية و إحترام متبادل
ولكن و الحق يقال أننى لم أستطع أن أستمتع بالعيد و فرحته..
لأسباب ذكرتها فى قصيدتى الجديدة..

أتمنى أن تقرئيها

كل عام و أنتى بكل خير

حنين.. يقول...

كل سنه وانتى طيبه يا قمررر
والسنه الجايه تبقى فى مكه وتدعلينا
تقبل الله منا ومنك
نجى بقى على القصيده
فتسلم ايديكى يا هاجر
ياللى كلامك كله شهد
احلى حاجه عجبتنى
لن تجد سوى ابتساماتٍ منتصرة
عَرفت من هو البخس و من الأصيل
دمتى مبدعه
سالمه
حنين

PrInCeSS BeRy يقول...

ازيك يا هاجر كل سنة وانتى طيبة وعيد سعيد كلماتك جميلة اوى وكلها احساس والصورة عجبتنى اوى اوى تسلم ايدك

غروب يقول...

جوجو:

ازيك يا قمر

معلش انا اتاخرت ....المواصلات من المنصوره للقاهره فظييييييييعه

المهم الكلام جميل بجد كالعاده هو بصراحه في حجات ليكي عجبتنى اووووووووى اكتر من دى لكن برضه جميله ولمسات فارس جميله معاكى

كل سنه وانتى طيبه يا قمر

شهد الكلمات يقول...

اسامة

كل سنة و انت طيب

انا سعيدة بمعايدتك دي جدا
و كنت اتمني انك تكون معانا في عالم التدوين
عموما انا لسة برده عندي امل انك ترجع

نورتني بجد بجد
و ماعلش اتاخرت في الرد عشان انا كنت مسافرة و لسة راجعة

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

شاب فقري

بيب بيب كحك العيد
بيب بيب لبس جديد
بيب بيب و الكل سعيد

كل سنة و انت طيب

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

واحد من البلد دي

اولا كل سنةو انت طيب

و شكرا علي الكلام الرقيق ده

ثانيا

ده عيد حاول تفرفش و ارمي ورا ضهرك و لو مخنوق حاول تغير جو بكرة اجازة اخرج و اتفسح

و انا هادخل اشوف القصيدة دلوقتي

نورتني

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

حنين

ازيك يا نونة عاملة اية كل سنة و انتي طيبة

و انا زعلانة منك بقي تقولي مكة و تنسي العريس كدة لما تيجي تدعي تدعي الاتنين مع بعض حج و جواز

يالا عقبالك انتي في بيتك و باذن الله انا و انتي في مكة مع بعض

شكرا علي كلامك الرقيق

نورتيني

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

بيري

كل سنةو انتي طيبة

معايدة رقيقة من انسانة رقيقة

و شكرا ع الكلام الجميل عن القصيدة

نورتيني

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

ساسو

ازيك يا قمر
كل سنة و انتي طيبة و بخير و سعادة

و انا سعيدة ان في حاجات عجبتك اوي قبل كدةو يا سيتي مرة تخيب و مرة تصيب

نورتيني

تحياتي

The Queen يقول...

بصراحة انا بتشدني جدا المدونات اللي فيها شعر نوع من الابداع انا بحترمه وبقدره جدا
وانتي ماشاء الله عليكي فنانة وان شاء الله هكون متابعة جيدة لمدونتك باذن الله
القصيدة جميلة جدا تسلم ايدك عليها
ارق تحية

momken يقول...

اه ما اعظيم كبريائك
يا سيدتى

اهيم غرما فى كبرياء العاشقين وفى كرامه المشتقين

فالحب ربما يكون هو سعاده الحياه
اما الاعتزاز بالذات فهو الحياه نفسها

كلامك بقدر ما هو مؤلم جدا بالنسبه لك الا انه ممتع جدا بالنسبه للمتلقى

اسلوبك دئما رائع

تحياتى

شهد الكلمات يقول...

الملكة

يادي النور يا دي النور

اهلا بيكي في اول زيارة للمدونة
سعيدة انها نالت اعجابك و يشرفني زيارتك دايما

نورتيني

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

ممكن

مش ممكن كلامك المشجع ده
و انا سعيدة جدا انك حسيت فعلا ان تجربة البطلة تجربة بتاعتي ده يدل اني قدرت اوصل احساس صادق
بس الحمد لله انا مش البطلة

بتنورني دايما بتعليقاتك و زيارتك

تحياتي

MISS\GH يقول...

هاجر يمكن اول مره ازور مدونتك لكن مفيش اجمل من كده كلماتك رائعه وانتى متالقه فى الشعر والزجل معا بحييك بجد وكل الاحترام لقلمك.

شهد الكلمات يقول...

miss/gh

اهلا بيكي في اول زيارة للمدونة

و سعيدة برايك ده جدا
بشكرك من كل قلبي
اتمني زيارتك دايما للمدونة

نورتيني

تحياتي

سفينتى يقول...

بحبها موووووووووووت

بس بحبك انتى اكتر يا اعز صديقة ليــــــــــا
اممممممممممموووووووووووووة

شهد الكلمات يقول...

أية

مش اكتر مني :))