تنبيه

تــنـبـيـه ... كــل ما يـنـشر بهـذه المـدونـة مـسـجـل من قـبـل حـقـوق الـمـلكـية الفـكـريـة و أي اقـتـبـاس او نـقـل لمحتـوى المدونـة يعرضــك للمسـائلـة القـانـونـيـة

الأحد، 21 سبتمبر 2008

ضحــــكات النحيــــــــب



يا ثغر ما بال ضحكاتك اليوم تندثرُ

أما عادت تغريك الضحكات و السمرُ

ألاحظ أنك بالأحزان تأتنسُ

و قد صرتُ بالحياةِ لست تكترثُ

فأجاب الثغرُ في شيء من الضجرِ

ألا ترى ما في الأوصال من مرضِ

و كيف لي أن تتعالى ضحكاتي

و أنا أراك يا رفيق الدرب تحتضرُ

و الألم في أنحاء الجسد يعتصرُ

فكيف للضحك علي أبوابي ينتشرُ

فقلت يا ثغر ألا ترأف بحالي

إن كنت ترأف فهون على ألام الليالي

هون على سكرات موتي و انكساري

فتعالت ضحكات النحيب تأن من أوصالي

فقال الثغر و دموع العين تنحدرُ

الم اقل لك لا اقوي إلا علي العبسِ

فعذرني إن كنت للأحزان أأتثرُ
لم يعد للضحك علي الأسارير من سُبلِ


بقلم / هــاجر العشـــري

هناك 31 تعليقًا:

فارس بلا جواد يقول...

احجز اول تعليق

فارس بلا جواد يقول...

والتاني بالمرة

فارس بلا جواد يقول...

بصي يا ستي حيث انك كاتبة حاجه جامدة كده فالنقد بتاعي هيبقي جامد برده علي نفس المستوي .. يعني المرة دي مفيش هزار
.....
يا ثغر ما بال ضحكاتك اليوم تندثرُ
ما عادت تغريك ضحكات السهر و السمرُ

واضح ان الشطر الثاني بعافية شويتين
باقترح انك تخليه

أما عادت تغريك الضحكات والسمرُ ؟
كده هيبقي اقصر ومتناسق مع الشطر اللي قبله وفي نفس الوقت الاستفهام بيزيده قوة
......

ألاحظ أنك بالأحزان تأتنسُ
و انك بالحياةِ اليوم لا تكترثُ

الشطر التاني برده باقترح انه يكون
وقد صرت بالحياةِ لست تكترثُ
.....

و أنا أراك يا رفيق الدرب تحتضرُ
و الألم في أنحاء جسدك يعتصرُ

والألم في انحاء الجسد يعتصرُ
.....
دي بالنسبة لاقتراحات الاوزان لكن في شوية اخطاء نحوية

الم اقل لك لا اقوي إلا علي العبثُ
أولا هي العبس وليست العبث .. العبث تعني اللهو واللعب .. أما لو تقصدي تجهم الوجه فهو العبس
ثانيا العبس ِ مجرورة

لم يعد للضحك علي الأسارير من سُبلُ
من سبل ِ

انا عارف ان انا كنت رخم شوية .. بس علي فكرة انا مش باعمل كده غير في المواضيع اللي بتعجبني بس .. وبجد المرة دي حاسس انك عملتي حاجه جديدة ومختلفة
كل مرة بتفاجئيني بالجديد .. وحاسس ان في مواهب جواكي بتطلع بالتدريج

تجربة جميلة جدا يا هاجر ويا ريت تكرريها

غروب يقول...

التقاء القمه ده ولا ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ما شاء الله عليكوا....جميله اوى روح الايخاء دى نصايح جميله من فارس لهاجر

عموما الكلمات هنا وهنا جميله اووووووووى

تسلم ايدك يا جوجو

ويا فارس

الفارس الملثم يقول...

ياااااااااا يا شهد وبتقولي خرجتي من مود الحزن ولا دي حاجه كتبتيها زمان

انا يمكن مليش اوي في الحكم اوي علي حكاية الا وزان دي لاني حتي لما بكتب شعر بميل للشعر الحر

لكن هذه القصيده بالذات من اروع واوجع ما قرات لكي , فيها جمال وعمق والم غير عاديين , واحسست فيها باسلوب مغاير اعجبني بشده

دام نزف قلمك من الابداع دون من مزيد من الالم

فارس بلا جواد يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركته
هاجر
ازيك
يارب تكونى بالف خير
حبيت اجى احط اخر تعليق عندك
وياريت تفتكرينى بالخير
تحياتى لاختى الكريمه

محمد فاروق الشاذلى يقول...

أنا بصراحة مش هاينفع أقول حاجة بعد د / فارس ما قال وبصراحة هى دى الروح اللى بتمنى إنها تدوم بينها كلنا إن كل واحد فينا بيقول نصيحة لأخوه بنية خالصة لله عز وجل.

القصيدة عجبتنى جدا وعجبنى إنك بتنوعى فى مواضيعك.
تسلم إيديك

محمد فاروق الشاذلى يقول...

هو يعنى إيه الكلمة دى
أأتثرُ

مـجـنـووون يقول...

كلمات رقيقة جدا

وتناغم في الكلمات

****************

الحزن لا يدوم وطبعا لكل جواد كبوة ، بس الشاطر إلي لما يقع يقوم يقف علي رجليه مرة تانيه

والمفروض أن الإنسان تكون دماغه كبيرة ، ويحاول علي قد ما يقدر يتجاوز الأزمات والمشاكل

تقبلي مروري
مجنووون

شهد الكلمات يقول...

فارس بلا جواد

التعليق الاول و التاني و التالت
يا جامد انت يا مصيتني

اولا انت عارف اني عمري ما ازعل منك حتي لو قولت انتي كتبة وحش و زفت عشان عارفة انك بتقول لمصلحتي

ثانيا يكفيني انك بتصلحلي اخطائي انت مش عارف ده بعتز بيه اد اية

الجزء الاول و التاني من تصحيحك عجبني و ان شاء الله هاصلحه

و الجزء الثالث بتاع الجسد و جسدك انا كنت عملها الاول الجسد بس مش عارفة اية اللي لطشني في دماغي و خلاني اعملها جسدك يمكن عشان تقولهالي ;)

اما بقي موضوع العبث و العبس
فامظلوم و شرفك مظلوم انا كنت بكتبها قبل الصحور ع المدونة و ماتفهمش زلة كيبورد ولا جوع ولا اية
بس انا عارفة طبعا ان عبث غير عبس و فاهمة معانيهم و حتي قبل ما اقرا التعليقات كنت غيرتها

اما بقي موضوع الكسرة و الضمة فانا اعترف اني خيبتها في القواعد النحوية شويتين تلاتة

شكرا بجد بجد من قلبي علي تعبك و تفصيصك و تمحيصك في القصيدة

نورتني

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

ساسو

تسلمي يا ساسو بجد علي كلامك الرقيق يا قمر

نورتني و شرفتيني

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

محمد

لا يا محمد دي انا لسة كتباها امبارح بوليل

و يا محمد ماتعملش زي صحابي و تقول لسة في مود الاكتئاب و نبي انا زي الفل و الحمد لله كونتسة

اما بقي لشوية الكلام الجامد اللي باللغة العربية اللي كتبتهولي ده
فاقول اية دايما مظبطتني و مثبتني كدة بكلامك المشجع

شكرا بجد يا محمد

نورتني

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

اسامة

برده يا اسامة يعني مافيش فايدة

يا بني اسمع الكلام

اية ده !!!!!!!!!! انا دخلت علي مدونتك دلوقت اية اللي انت كاتبه ده و كمان ماسح كل البوستات اللي فاتت انت مش قولت انك هاتسيبها

لية كدة يا اسامة
انت عامل المدونة دي عشانها ولا عشانك

خسارة يا اسامة الحزن يهزمك و يألمك كدة

انا برده مش هاستسلم و هاستني انك تقول انا راجع تاني
هاستناك يا اسامة

تحياتي الي اخي العزيز

شهد الكلمات يقول...

ابو رقية :)

سعيدة ان البوست عجبك كدة و شهادتك اعتز بيها

و بجد فعلا انا بعتز بتعليقك و تعليق فارس بلا جواد و الفارس الملثم
دمتم لي بخير

نورتني

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

قلب مصري

شوف نسيت

بص يا سيدي أأتثر جاية من ايثار اي الاقتناء و التفضيل و الله اعلم

شهد الكلمات يقول...

مجنون

يا مراحب يا مراحب

شكرا علي كلامك بس هو انت تقصدني ولا تقصد البطل ولا تقصد مين !!!!!!!:)

نورتني

تحياتي

سفينتى يقول...

بصى يا سيتى كلام حلو اوى بس انتى عارفانى نا مبحبيش اللون ده انا بحب الفرفشة حتى لو كانت دموعى صوتها اعلى من ضحكاتى ههههههه ايه الكلام ده واضح انك بتطبعى عليا يا هاجر

بس عموما كلام حلو يا ست الكل بس ماليش دعوة كل ماتكتبى واحدة زى كدة اكتبلى واحدة مفرفشة ومنعنشه كدة هههههههههههه

تحياتى (رغم اى مش بحب الكلمة دى خالللللللللص :D:D:D بس واضح ان ده سلو المدونات هنا هههههههه))

سلاموز

نـــــور يقول...

ازيك ياهاجر
لي لسه مستمره ف مود الحزن ده.؟
اتمنى تكون القصيد دى قديمه
وتكونى دلوقتى احسن
كلام فارس بلا جوا عجبنى واتفق معا ماعدا فى اول جزء من انتقادات الوزن
انا حاسه انك كتبتى البيت افضل

يارب دايما بخير

goodman يقول...

كلامك جميل فعلا
تحياتى لك

غير معرف يقول...

يا ألهى

يا عسل والله جميلة رغم ان ليا بعض الملاحظات على الاوزان واللغة اتكفل ببعض منها فارس بلا جواد

بس بجدا جميلة قوى وياريت تستمرى فى الكابة الفصيحة
نصيحة اقرى شعر كتير خصوصا العباسى والاندلسى ومن الجاهلى عليك وعنترة لأنه ارق الجاهليين
ومن الحديث فحدث ولا حرج

والله فرحان بيكى قوى ويارب تستمرى على طول

تحياتى

مـجـنـووون يقول...

طبعا بقصد البطل

سواء كان انتي أو حد تاني


وطبيعي حكلمك انتي مش أنتي إلي كتبه البلوج

تقبلي مروري
مجنووون

شهد الكلمات يقول...

سفينتي

ماشي يا ست اية هاكتبلك واحدة مفرفشة علي السنة الجاية كدة ههههههههه

و اية الكلام الجامد ده دموعي و ضحكاتي و الله و اتطورنا

ربنا مايحرمنيش من تعليقاتك و زيارتك
و مايحرمنيش من صداقتك ابدا

تحياتي ههههههه

شهد الكلمات يقول...

حبيبة

ازيك يا بيبو

عاملة اية

و الله هي طلبت مود كئيب بس انا الحمد لله مش مكتئبة اوي يعني شوية صغنتاتين

هو انا بحس ان فارس بلا جواد له باع كبير في مسائل الاوزان و القوافي و الحاجات دي
و بثق في رائيه جدا
و طبعا انك تقولي ان كلامي الاول كان احسن ده شيء اسعدني جدا
و عموما هما ال2 حلوين و انتي احلي منهم

نورتيني

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

غير معروف

شكرا ع المورور

شهد الكلمات يقول...

good man

شكرا بجد ع الكلام الجميل
و شكرا علي مرورك

نورتني

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

المحارب المتيم

يا ربي ده اية الكلام الجامد اوي اوي ده

ربنا يخليك ع التشجيع الجامد ده

و اوعدك هاحاول اقرا للعصور الكتييييرة اوي دي

و لو ليك ملاحظات ع القصيدة فاهلا بيك احب اسمعها

شكرا علي مرورك الكريم

نورتني

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

المجنون

لا انا الحمد لله صحيتي بمب هههههههههههههه

بس هو البطل مستوحى من شخصية حقيقية ربنا يشفيه و يشفي كل مريض يا رب

شكرا ع التوضيح و الاهتمام

نورتني

تحياتي

blue-wave يقول...

حلوة الكلمات
تسلم ايدك

شهد الكلمات يقول...

blue wave

يااااااااااه فينك يا راجل
و الله لك وحشه

شكرا علي كلامك

نورتني

تحياتي

SHAPE YOUR LIFE (ABOALI) يقول...

جميل العنوان
ضحكات النحيب
مع موت القلوب
وانكماش العواطف
وتذبذب المشاعر
واندثار الامل
اكيد ضحكات النحيب



فعلا الابيات معبرة وكلامها قوى
بس يعنى فى امل شوية
ولا كله ضرب كده

تقبلى تحياتى

أميرة الاحزان يقول...

بجد يا هاجر
مش عارفه أقلك ايه بجد كلماتك رووووووووووووووووووووووووووووووووعه جدا و إحساسك عالى اووووووووووى ...

بجد تسلم ايدك ...