تنبيه

تــنـبـيـه ... كــل ما يـنـشر بهـذه المـدونـة مـسـجـل من قـبـل حـقـوق الـمـلكـية الفـكـريـة و أي اقـتـبـاس او نـقـل لمحتـوى المدونـة يعرضــك للمسـائلـة القـانـونـيـة

الاثنين، 18 أغسطس 2008

الـــرقصـــة الأخيـــــــرة



في ليلة يسودها الصمت الحزين

جلست و الحزن يعتلي الجبين

و الحسرة تعتصر الفؤاد يَدوي أنين

ضمت إلي صدرها أوراق طويت من سنين

كانت قد أخرجتها منذ حين

من صندوق ذكرياتها الدفين

و تصارعت نبضات القلب تشكو الحنين

تهفو لفتح الكنز الثمين

و تصارعت الأنفاس للحدث العظيم

ففتحت بأناملها خطابا قديم

كان من حبيب توارى الآن في الرديم

خُطت كلماته بالأسود الفَحيم

سطرت عليه قصائد لهيبها جحيم

فاندلعت الأشواق في قلبها الظَليم

كاندلاع النار في حطام الهشيم

و أضاء لهيبها الليل العتيم

و تراء لعينيها حبيبها الوحيد

يدنوا إليها و زهرة بالأيد

يهديها أيها بقلب سعيد

و كانت الزهرة ذات لون فريد

احمر قاني كلون قلب شهيد

تنشر شذاها في كل صوب بعيد

أُهديكِ يا عمري زهور العيد

عيد حب مر و أنا بالقبر وحيد

فهل لي برقصة أخيرة

تطفئ بها نار قلب شريد

يا حب العمر ليس هذا خيار

قد صار القلب من بعدك في انهيار

تهفو يدي لضمك باختصار

فارقص معي علك تداوي الانكسار

عَلْي أجد بين يديك الانتصار

فالروح و القلب بعدك في احتضار

فارقص معي في الليل و الأسحار

و انشد لنا أعذب الأشعار

فتبسم لها بثغره الفتان

و ضمها فشعرت بالأمان

و لمعت عينيها بنظرة امتنان

لكنه غاب كالدخان

فأعلنت روحها العصيان

علي الزمن و علي الأيام

فتضرعت للخالق الرحمن

يا إلهي يا خالق الأكوان

مات حبيب العمر فغابت الأوطان

ولا ترضى لي بالغربة و الحرمان

فارحمني يا حنان يا منان

و جُد علي بعطفك و الإحسان

و انقلني لدار الحق

و اجعل لي بقرب الحبيب مكان

بقلم / هاجر العشري

هناك 64 تعليقًا:

محمد فاروق الشاذلى يقول...

احجز أول تعليق ثم أعود

محمد فاروق الشاذلى يقول...

رااااااااااااااااائعة
جدا
جدا

كتبت عدة تعليقات ثم محوتها لأنها لا تقابل جودة القصيدة (ورغم أن موضوع القصيدة فى غاية الحزن) إلا أنه جديد ومؤثر وجيد.

أبدعتى

تقبلى تحياتى

السماء الداميه يقول...

كويس انا تانى تعليق ايه الحلاوة دى بجد

انتى كل مرة تقدمى ما هو جديد يا شهد

دمتى وزدتى ابداعا وتالقا انا رايح اقرا

البوست تانى

blue-wave يقول...

الله يا شهد
الله بجد
فعلا المرة دى تفوقتى على نفسك
تسلم ايدك واحساسك

فارس بلا جواد يقول...

انا قلت اسيب الخناقة اللي بينك انتي وقلب عندي وأجي هنا يمكن الاقي في ضرب نار .. بس لاقيت الأمن مستتب
أما بقي بالنسبة للبوست
جميل جدا
ايه التحول الرهيب دي يا شهد
التنوع ده مطلوب وبيثبت انك مبدعة في أكتر من نوع في الشعر
بجد المعني والألفاظ روعة .. يمكن بس القافية كانت مقيداكي شوية .. لكن بجد في صور وتعبيرات جديدة
يا ريت كل فترة نشوف منك الجديد
بالتوفيق

شهد الكلمات يقول...

قلب مصري

بجد شكرا يا مصري ع كلامك الرقيق الجميل ده
فعلا مشجع جدا

بس ده لا يمنع اني برده اني هاجيبلك سيد غتاتة و الست حنيفة

دي نقرة و دي نقرة

نورتني

تحياتي

بنوتة يقول...

كلماتك بسيطة لكن معانيها كبيرة و حلوة جدا
اهنيكي
بنوتة
******

شهد الكلمات يقول...

السماء الدامية

بجد سعيدة بكلامك ده شجعني و حسسني ان نمقيق عيني 4 ساعات و تسعة و خمسون دقيقة لحسن تفتكر اني بخمس في وشك ولا حاجة ما راحش هدر

نورتني

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

blue wave

ده من بعض ما عندكم يا باشمهندز

شكرا ع كلامك الرقيق

نورتني

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

فارس بلا جواد

ماتفلفصش خلاص انت غلط و اللي كان كان
و خبط في الحلل عندك و انا مش مسئولة علي هايحصل

بالنسبة للتعليق

بجد كلامك اسعدني جدا و مش عارفة اقول اية بعد الكلام اللي انت قولته ده
انا كنت خايفة من التجربة دي
بس كلامك ده طمني و خلاني اطمن

نورتني

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

بنوتة

اهلا بيكي في اول زيارة

سعيدة ان البوست عجبك
و شكرا ع كلامك الرقيق

نورتيني

تحياتي

نـــــور يقول...

ياخبر ابيض ياشهد
ماشاء الله عليكى بجد
الحالة دى تقطع القلب وتدمع العين بجد والله انا مش عارفه لو انا مكان البنت دى كان هيبقى حالى ازاى ؟؟؟؟

بجد ربنا يرحمنا وانتى بجد تسلمى
دى عجبتنى قوى
"و تصارعت نبضات القلب تشكو الحنين"

هى ودى
"كان من حبيب قد توارى الآن في الرديم"

موتتنى بصراحه ياربىىىىىىى

تحياتى ياقمر

شهد الكلمات يقول...

حبيبة

ازيك يا بيبو منوراني يا قمر

اية الكلام الجامد ده انا مش اد كدة
يعني اتغر و لا اعمل اية طيب دلوقتي

بجد اسعدني كلامك

و سعيدة جدا ان البوست عجبك
و يارب دايما قلمي يعجبك

تحياتي

سفينتى يقول...

بجد رائعةةةةةة

والصورة جامدة موووووووووووووووووووت

انا مش هاقول اكتر من كدة انتى عارفة راى فيها وانا اول واحدة اسمعها :P:P:P

انا دخلت اشوف الصورة بس فعلا جامدة اووووووووووووووووووووووى :)))

مدحت محمد يقول...

اللهم صلى وسلم وبارك على سيدنا محمد

صباح الصباح يقول...

احساسك عذب ورقيق ولكن اسمحى لى بابداء بعض الملاحظات:
*جملة (قد توارى فى الرديم) احس بها كسرا فى الوزن وربما كانت افضل ان حذفتى (قد) كما انها ستفيد النوكيد هذة المرة.
**جملة (يهديها ايها) تحتاج اعادة صياغة
***(كلون قلب شهيد) جميل واعجبنى جدا
****(قلب شريد) بة شجن جميل
تحياتى

شهد الكلمات يقول...

سفينتي

انتي بتغيظي المدونين يعني ولا اية ههههههههه

كنت عارفة ان الصورة هاتعجبك

نورتيني يا قمر

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

مدحت محمد

عليه الصلاة و السلام

بس هو انا مش فاهمة ده يعني اعجاب بالبوست
ولا عشان رمضان ولا اية

نورتني

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

صباح الصباح

عندك حق في موضوع قد ده
انا قريت البوست لاقيت فعلا انها لو اتشالت يكون احسن
و بالفعل شيلتها
بس موضوع اعادة الصياغة يا ريت تقولي اية تصوراتك فيه

شكرا بجد ع الزيارةو ع الكلام الجميل
و سعيدة ان البوست عجبك

تحياتي

نونو يقول...

رائعة جداااااا
تحفة يا بنتى والله
دومتى مبدعة

talagait يقول...

بجد يعجز الكلام عن التعبير

الله ياشهد

لو يرانى احد لعرف مدى اعجابى
ولو يسمعنى احد لعرف لعرف ندى تسفيقى
الى التعبيرات الصادقة

عفواً
هذا زمان شهد

شهد الكلمات يقول...

نونو

ازيك يا نونو

عاملة اية

بجد مبسوطة انها عجبتك كدة

شكرا علي كلامك

نورتيني

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

talagait

عفوا
هذا زمن شهد

اية الكلام الجامد ده

الكلمة دي بجد كتيرة عليا اوي اوي
بس بصراحة بسطتني اوي اوي اوي

شكرا بجد علي كلامك المشجع جدا ده

نورتني

تحياتي

غير معرف يقول...

راااااااااااااااااااائعة
لااعرف ما هي مشاعرك خلال الكتابة ولاكنها لامست حقائق لدي ابكتني جدا
ولاكني اصر علي ترك تعليق يليق بابداعك
فالموقف يصف بمنتهي الدقة والرقة والتميز ما يعتري القلب الوحيد بعد فراق حبيبه وخاصة ان كان الفراق من هذا النوع
فلا يملك الا ان يتضرع لله ان يجعل له مكانا مجاورا له
رااائع وصفك وجميلة الاحاسيس الداخلية المنبعثة من كلماتك
وادعو الله الا يكون الوصف واقعي لديك والا تجربي هذا ابدا
وفقك الله لما يحب ويرضي
تحياتي لك

الفارس الملثم يقول...

ازيك يا شهد ايه اخبارك

تصويراتك جميله اوي يا شهد , وواضح ان المواهب المدفونه مازالت تتوالي في الظهور مممممممممم

بس انا طبعا جي من الاجازه اغلس عليكي مخصوص ...

القافيه يا شهد عملت تقل جامد في القصيده .الالتزام بالوزن مش معناه ان ده يكون علي حساب المعني ,ادي الحريه لقلمك متخليش القافيه تقيدك

سلام بقي وكفايه غلاسه

شهد الكلمات يقول...

ولاء

اهلا بيكي في اول زيارةللمدونة و اتمني ما تكون الاخيرة

اسعدني كلامك جدا عن الكلمات دي اشادة اعتز بيها
و الحمد لله دي مش تجربة ليا و ربنا ما يكتبها لحد ابدا

نورتيني و اسعدتيني

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

محمد

ازيك عامل اية انا الحمد لله كويسة كنت هازعل لو معلقتش
و سعيدة جدا انك قطعت الاجازة عشان تعلق ع البوست
و يا ريت ترجع لمدونتك قريب وحشنا كلامك

مبسوطة ان البوست عجبك

بس انت تقصد اية بان القافية عملت تقل جامد للقصيدة
دي اشادة ولا حاجة تانية مممممممم

نورتني بجد

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

احمد كجول

شكرا للمرور

PrInCeSS BeRy يقول...

شهد ازيك يا عثل وحشتينى
اية الكلام الجامد دة ربنا يحميكى بجد قمة الاحساس والروعة فى التعبير تحياتى

كل سنة وانتى طيبة

momken يقول...

روعه
انا لازم اقرالك المعوذتين لاحسن تتحسدى

ماشاء الله كل مدى كلامك بيزيد حلاوة وجمال
تسلم ايدك

انا جاى اساسا اعيد عليكى واقولك كل سنه وانتى طيبه وبالف خير


تحياتى

Unknown يقول...

لو اعرف ابعت تعليق اوديو كنت سقفتلك
بجد موثره و حلوه


تحياتى ليكى يا ست الكل...و على فكره انا مكنتش عارف خالص انك مخلصه دراسه

غير معرف يقول...

فاندلعت الأشواق في قلبها الظَليم
كاندلاع النار في حطام الهشيم
و أضاء لهيبها الليل العتيم
و تراء لعينيها حبيبها الوحيد
يدنوا إليها و زهرة بالأيد
يهديها أيها بقلب سعيد
و كانت الزهرة ذات لون فريد
احمر قاني كلون قلب شهيد
تنشر شذاها في كل صوب بعيد
أُهديكِ يا عمري زهور العيد
عيد حب مر و أنا بالقبر وحيد
فهل لي برقصة أخيرة
تطفئ بها نار قلب شريد
يا حب العمر ليس هذا خيار
قد صار القلب من بعدك في انهيار
تهفو يدي لضمك باختصار


الله ينور

كلام جامد جامد

اول زيارة بس ايه

اول واحد بعد كدا

شهد الكلمات يقول...

بيري

ازيك يا قمر

كل رمضان و انتي طيبة

و شكرا بجد ع الكلام الجميل ده

نورتيني

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

ممكن

ربنا يخليك اسعدني كلامك جدا و رفع من معنوياتي خالص

كل رمضان و انت طيب
و يا رب دايما في خير

نورتيني

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

كريم

انا مخلصة من سنتين ليسانس اثار يوناني و روماني

كلامك بجد اسعدني

و كل رمضان و انت بخير

نورتني

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

a few good men

نورتني في اول زيارة

انا سعيدة جدا بزيارتك

و سعيدة ان البوست عجبك

تنورني و تشرفني دايما

نورتني

تحياتي

صالح سعيد يقول...

من غير زعل
انا اللى شدنى لمدونتك وخلانى ادخلها صورة سعاد حسنى
بس ده فى الاول لكن لما شفت المدونه عرفت انها تستحق المتابعه كمان
اسلوبك جميل بدون مجامله
تسلم ايدك
ربنا يزيدك ويوفقك
يسعدنى التواصل معك

غروب يقول...

حلوه حلوه حلوه حلوه اوووووووووووووووووووووى

بصراحه اول مدخلت المدونه وقريت البوست الاول مقدرتش اكتب رد غير لما اقرا التانى والتالت

المدونه ممتاااااااازه ماشاء الله

بس اكتر بوست عجبنى هو الرقصه الاخيره لانى بحب عاده كلمات الرومانسيه وبرضه بوست الاهلى حلو لانى اهلاويه وبوست البنت العانس كويس ربنا ميكتبهاش على حد من البنات ههههههههههه

تحياتى وكل التقدير ...

واتمنى دوام التواصل

بااى

Unknown يقول...

طيب دنتى كده تقريبا زميله انا رايح رابعه سياحه و فنادق حلوان ارشاد سياحى انتى المفروض تيجى تعملى دبلومه عندنا و تشتغلى مرشده و تريحى دماغك

غير معرف يقول...

تاني زيارة

علشان ابقي بوفي بوعدي

تعلمي سيدتي حقا

نشتاق احيانا الي تلك الرقصة الاخيرة

اللمسة الاخير

اللقطة الاخيرة

ولكن دائما هي النهاية ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

Dr Ahmed Said@Black Armor يقول...

اسم المدونة يفى بالغرض ويعبر عن كل ما لم استطيع ان اقوله ..دامت كلماتك تقطر شهدا
ودمتى بخير

مـجـنـووون يقول...

ما أجمل هذه الكلمات ، وما أرق هذا الشعور الجميل ، وما أعذب هذه الألفاظ المنتقاه
تقبلي مروري
مجنووون

شهد الكلمات يقول...

صالح سعيد

اهلا بيك في اول زيارة

و سواء بسبب الصورة او غيرة كفاية انك زورتني و هو ده المهم

سعيدة ان المدونة عجبتك

و يسعدني التواصل

نورتني

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

ساسو

اهلا اهلا بالبنات الحلوين

اهلا بيكي في اول زيارة

انا سعيدة ان المدونة عجبتك

و اسعدني كلامك جدا

نوريني

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

كريم

لا يا كيمو مش باين لها ارشاد في كدة مخطاطات في دماغي ربنا يقدرني و اقدر احققها

انا برسم اخوض مجال تاني بعيد عن دراستي و نفسي اكون فيه من زمان ( الديكور )

نورتني يا باشا

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

a few good men

ده اية الكلام الجامد ده
و اية العمق ده ما شاء الله

انا معاك في رايك

منورني في تاني زيارة و اتمني تتكرر دايما

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

dr.a.s

يا مراحب بيك في اول زيارة لمدونتي

يعني مش عارفة اقول اية علي كلامك الرقيق
شكرا بجد

و اتمني زيارتك دايما للمدونة

نورتني

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

مجنون

اهلا بيك في اول زيارة

كلامك اسعدني بجد و زيارتك اسعدتني اكتر

اتمني انها تتكرر

نورتني

تحياتي

kochia يقول...

حلوة حلوة حلوة
الاحساس عالي اوي
وكمان الوزن حلو
انا طبعا مش متخصصة لكن اتذوق

بجد تحفة
يارب دايما متفوقة

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

kochia

و الله متخصصة مش متخصصة انا بهتم برايك و رايك ده شهادة اعتز بيها يا قمر

نورتني بجد

تحياتي

غير معرف يقول...

ازيك يا عسل

معلهش اتأخرت فى التعليق بس انا عملت تجديدات فى المدونة شوفيها وقولى رأيك

المهم

انا بصراحة فوجئت بالنص الجميل قوى ده

متعود تكتبى بالعاميه

بس النص جميل من ناحية الصور والاشتقاقات

اما الموسيقى ففلتت منك شويه بس بصراحة جميل قوى

وياريت تستمرى تكتبي فصحى

تحياتى

فارس بلا جواد يقول...

ازيك يا شهد
كل سنه وانتى طيبه
رمضان كريم
قصيدتك حلوه قوى



في ليلة يسودها الصمت الحزين
جلست و الحزن يعتلي الجبين

البدايه حلوه قوى
والقافيه كمان جميله جدا
اعذرينى على تعليقىى انا مش محترف بس بصرحه عجبتنى قوى
دمتى بكل خير

د. مونى يقول...

ليس عندى كلمات تماثل شهد كلماتك
كلماتك أثرت فى جدا
وانتظر المزيد
تقبلى مرورى

أجـمــل قـلــب يقول...

ماشاء الله على الابداع

البوست رائع جداااااااااااااا

بس القصيدة يعلوها الحزن ويظهر انى مش حزين لوحدى

بس بجد قلمك من دهب
تقبلى تحياتى وانتظر منك الجديد

ادعوكم لزيارة اجمل قلب
http://agml-qlb.blogspot.com/

bastokka طهقانة يقول...

اللهم بلغنا رمضان و اعنا على صيامه و قيامه و اجعلنا من عتقائك من النار في هذا الشهر الفضيل
امين
أختكم
عبير عبد الشافي صاحبة مدونة طهقانة و كلبوزة لكن سمباتيك

شهد الكلمات يقول...

المحارب المتيم

ازيك يا باشا عامل اية
هادخل طبعا اشوف التجديدات

و من ناحية الفلاتات كنت قولتلي اني عشان اقدر اظبطها

و سعيدة ان البوست عجبك و ان اسلوبي في الفصحي عجبك

شكرا علي كلامك الرقيق

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

اسامة

ازيك عامل اية

كل رمضان و انت بخير و الف هنا و سعادة

سعيدة جدا ان البوست عجبك

و اسعدني كلامك جدا

نورتني

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

د. موني

ده كلامك اللي قولتيه هو اللي شهد الكلمات

شكرا بجد علي ذوقك و كلامك الرقيق

زيارتك اسعدتني فعلا

نورتيني

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

واحد ميت

ده اية الكلام الجامد ده

ده زيادة عن حقيقي بكتير شكرا بجد علي احساسك الراقي

و كل الناس في قلبها حزن

ربنا يشيل عن قلوبنا الهم

نورتني

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

طهقانة

و انتي طيبة يا قمر و عقبال كل سنة ما تعيدي علينا

تحياتي

محمد فاروق الشاذلى يقول...

كل رمضان وحضرتك بخير
اللهم بلغنا ليلة القدر واجعلنا من عتقاء هذا الشهر

حنين.. يقول...

بسم الله ما شاء الله
كتبتى فأبدعتى
تسلم ايديكى بجد يا شهد
انا مليش فى الحب ولا حبيت قبل كدا
بس بعد ما قريت القصيده دى, تقريبا خلاص اتعقدت والحمد لله
لابجد جميييله
وكل سنه بقى وانتى طويبه
ومبدددددددددددددددعه
ومدوووووووووووووووونه

اسأل الله الذي لن تطيب الدنيا إلا بذكره
ولن تطيب الآخرة إلا بعفوه
ولن تطيب الجنة إلا برؤيته
أن يديم ثباتك ويقوي إيمانك وصحتك
ويرفع قدرك ويشرح صدرك
ويسهل خطاك لدروب الجنة
وأن يجعلك من عتقائه من النار

فى انتظار المززززيد
حنين

Unknown يقول...

أسأل الله الذي لن تطيب الدنيا إلا بذكره
ولن تطيب الآخرة إلا بعفوه
ولن تطيب الجنة إلا برؤيته
أن يديم ثباتك ويقوي إيمانك وصحتك
ويرفع قدرك ويشرح صدرك
ويسهل خطاك لدروب الجنة
وأن يجعلك من عتقائه من النار
ومبروك عليك شهر رمضان

غير معرف يقول...

كل عام وأنت إلى الله أقرب

ومنه أخوف

وبه أعرف

وإلى دار كرامته اسبق

رمضان كريم