تنبيه

تــنـبـيـه ... كــل ما يـنـشر بهـذه المـدونـة مـسـجـل من قـبـل حـقـوق الـمـلكـية الفـكـريـة و أي اقـتـبـاس او نـقـل لمحتـوى المدونـة يعرضــك للمسـائلـة القـانـونـيـة

السبت، 4 أبريل 2009

سقط عمداً

عودة

طبعا الاجازة الشهر اللي كنت واخداها من التدوين عشان جواز اختي خلصت و فوقيها شهر كمان

وحشني التدوين و وحشتني زيارتي لمدوناتكم و زيارتكم ليا

اتمني القصيدة الجديدة تعجبكم

تحياتي


سقط عمداً

عفوا سقط عمداً
حبك الذي ظل دهراً
أزرف ما استطعت عليّ دمعاً
و أشكو الفراق و أجثو ندماً
و لن تجدي محاولاتك معي نفعاً
و هل بعد القتل ينفع أسفاً
انك و الله تعيشٌ وهماً
لو جاءت دموعك انهاراً و فيضاً
لن أعود إلى خِداعك يوماً
أسمعك تقول ألامٍ و ذلاً
ستجتاح قلبي بعدك عمراً
و أني في الأحزان سأموت غرقاً
أضحكتني و هل حقاً تملكٌ قلباً
يشعٌر و ينصح و يَقطِرُ ألماً
عجباً فلم أعهد بالذئاب تَعِظُ حملاً
أكرم للذئاب أن تموت خجلاً
و أطمئن فبعدك سَيسطعُ فجراً
فلن يقف الكون بعدك جزعاً
و لن تقف الحياة على شخصِ أبداً
و لن أموت من فُراقِك شوقاً
فالذي يسقط من نظري يوماً
لن يعود بعدها حينئذٍ بطلاً
و لن أبكي عليه يوماً شجناً
فوداعاً .... يكفيني كَذِباً


بقلم / هاجر العشري

هناك 26 تعليقًا:

طـائر الليــل الحـزين يقول...

حمدلله على السلامة يا قمر
وبعدين دى عودة قوية جداااااااااا
البوست فى منتهى الجمال
جمعتى فيها بين قوة حب كانت بالعمر كله
وبين كبرياء لازم يفضل حتى لو كانت النهاية البعد برغم عذابه
وصفتى الحيب بأوصاف انا شايفاها صعبة جداااا
حسيت بقوة غريبة بين جملك الرائعة
حسيت بندم منه وتصميم على القرار منك
بجد انا بحيييييكى على البوست الجميل ده
ودايما مبدعة

مـجـنـووون يقول...

حمدالله علي السلامه

مش هقد ااقول غير كلمات في منتهي الروعه واسلوب راقي كما عودتينا دائما

بس هل تعتقدي ان الواحد لو حب باخلاص يقدر يسقط الحب ده من قلبه عمداً

يا ريت اسمع رائيك في الكلام ده

تقبلي مروري
مجنووون

momken يقول...

ياه انتى لسه فاكره مكان المدونه

امال لو انتى الى هتتجوزة هتاخدى اجازى اد ايه تلت سنين مع الشغل؟

البوست رائع

وحيلنى بقى لما نشوف بوست غيره

تسلم ايدك يا شهد

انتى بجد رائعه


تحياتى

شهد الكلمات يقول...

طائر الليل الحزين

تصدقي وحشني الرد على التعليقات قوي و مبسوطة ان اول تعلييق منك

الله يسلمك و شكرا على التشجيع القوي ده

بس انا حابة اوضحلك ان هنا البنت مش حاسة بعذاب الفراق و موضحة ده في اغلب الابيات هي خلاص اللي نزل من نظرها عمره ما هايرجع تاني و ده فعلا بيحصل مش لازم في الحياة العاطفية ممكن في الحياة العملية ممكن تكون بتحترمي استاذك في الجامعة مثلا و معتبراه قدوة و مثل اعلى و فجاءة تلاقيه عمل حاجة ماتتوقعيش انها تصدر خالص منه تنزله من نظرك و مهما حصل بعد كدة عمره ما هايرجع تاني للمستوي اللي كان عندك ابدا

معادن الناس مابتبانش غير في المواقف سيبك من اللبس و الكلام المعسول و الطبطبة شوفي لحظة الجد و المواقف الحاسمة الشخص اللي قصادك ده راجل و لا شنب و دقن على الفاضي و هو من جواه قطة

شكرا على مرورك الجميل ده و اتمني اني ماكونش طولت عليكي

شهد الكلمات يقول...

مجنون

الله يسلمك

يا سيدي على الدلع تاني تعليق ده انت متوصي بيا جامد ;)

شكرا بجد على تشجيعك الجميل

نيجي بقي لسؤالك

هو تقدر تقول انا رديت على شق من السؤال ده في التعليق اللي قبل ده

ما انا لسة قايلة في القصيدة الحياة لن تقف على شخص ابدا
لما بيكون الجرح كبير بيبقي الاسقاط شيء طبيعي و بديهي و نهاية حتمية للقصة دي
و الحمد لله ربنا بيخلق كل حاجة صغير و بتكبر ألا الحزن بيتولد كبير و بيصغر و بعد شوية ينتهي و بعد شوية كمان تنسي ملامح الشخص ده و بعدين تنسي اسمه و بعد فترة تفتكر بالعفية هو كان اية المواقف اللي بنا ولا سبنا بعض لية و تسال نفسك هو انا كنت بحبها

كله بيخلص و الحياة بتستمر و هاتقابل حب جديد و هاتبتدي حياة جديدة الدنيا عمرها ما هاتقف على حد و حياتك مش هاتقف على شخص
و مستنية رايك في الكلام ده

شهد الكلمات يقول...

ممكن

ياااااااااااه أممكن ههههههههههه

ده انا لو اتجوزت هاخد خمسة و عشرين سنة مع الشغل هههههههههه

انا كنت فاكرة ان بعد ما اختي تتجوز هاخلص و استريح اتاري لا دي المرمطة كترت بقي كل يوم اكل للعروسة و ترويق و تنضيف و مسح في شقة العروسة و توصيل الضيوف لشقة العروسة ناقص اروح اتجوز مكان العروسة اريح

عموما اوعدك اني ما اغيبش عن المدونة و عن التدوين كله

و شكرا على كلامك الجميل ده

الازهرى يقول...

و لن تقف الحياة على شخصِ أبداً

كلماتتكلم تفقد شيئا من رونقها الجميل ومعانيها الرائعة


احم بخصوص الفرح انا عارف ان شهرين كتير
لكن برضه عندى امل ان ى اى حاجة منسة كده
جاتوه
حاجة ساقعة
كحك
اى حاجة يعنى

ربنا يفرحكم دايما

kochia يقول...

حمد الله علي السلامة
وجميل اوي الشعر بتاعك النهاردة
قوي
وحساس جدا


تحياتي

Dr Ahmed Said@Black Armor يقول...

حمد الله على السلامة
انا طبعا باقولها لنفسى الاول
بس بجد عودة جميلة وكلام رائع
ومش تبقى تغيبى عننا

momken يقول...

انتى كده غيبتى عن المدونه

وسلام كبير للعروسه واخت العروسه

تحياتى

DoNyA يقول...

اولا حمدله علي سلامتك
ومبروك لاختك (جت متأخره شويتين معلش

كلمات القصيده رائعه
واحساسها قوي

ادام الله عليك هذا الاحساس

مودتي

مـجـنـووون يقول...

انا رائي أن الإنسان الي يدخل قلبك ويبقوا هو كل حاجه
مش باسهل بطلع بالسهولة دي

وعلي فكرة في حاجات كتيرة بتتنسي بالوقت بس الحب مش من النوع الي بيتنسي بالسهولة دي

جربي كده الي هقولك عليه

خلي واحد كان بيحب واده وانفصل عنها واتجوز
وجيبي سيرت الحب القديم بتاعه لو مكنش فكره او متكلمش عنه يبقي كلامك صح ولو العكس يبقي كلام المجانين هو الصح

يا ريت اسمع ردك علي كلامي

تقبلي مروري ويا ريت متتاخريش
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

ملحوظة
مدونتك من المدونات الاولي الي كنت بدخل عليها وشجعتني علي الاستمرار

شهد الكلمات يقول...

الازهري

يا سلام ده انت تأمر بس و مش بس جاتو ده انت تاخد تورتاية بحالها

شكرا على كلامك الجميل اوي ده و منورني بجد

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

كوشيا

ازيك يا قمر و الله ليكي واحشة و مبسوطة اني شوفت تعليقك
ميرسي على كلامك الجميل ده يا قمر

نورتيني

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

DR .A.R

الله يسلمك

و و الله هاحاول ما اغيبش عن المدونة المدة دي تاني رغم اني مشغولة اوىىىىىىىىى اليومين دول

نورتني بجد

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

دنيا

يا هلا يا هلا

انا متشكرة جدا على الترحيب و الذوق و الرقة دي و الله يسلمك و يبارك فيكي

نورتيني بجد

تحياتي

Unknown يقول...

اولا حمدا على السلامه يا شهد
بجد ان كنت هزعل اوى لو مكنتيش رجعتى تنزلى فى المدونه.


تحياتى ليكى وللشعر الجميل ده

بنوتة يقول...

اسمك بيعبر عنك
شهد الكلمات
على فكرة انا عايزاكي تقوليلي رأيك في البوست الجديد بتاعي

شهد الكلمات يقول...

ممكن

معلش بجد انا ماشوفتش تعليقك غير النهاردة انا وشي منك في الارض موضوع حماية التعليق ده انا جديدة فيه معلش ما تزعل
و الله يبارك فيك يا رب و عقابلك
و بجد ماتزعلش مني ان تعليقك اتاخر في النشر انا اسفة فعلا غلطة غير مقصودة

و يا سيدي ادي بوست جديد نزلته يا رب يعجبك

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

مجنووووووون

و الله انا بعتذر بشدة ان تعليقك ما اتنشرش كل ده و انا عماله اسال نفسي هو ماردش على سؤالي كل ده لية اتاري العيب فيا و انا اللي احوليت و مش شوفت التعليق بجد ماتزعلش مني

نيجي لموضوعنا انا ماقصدش بكلامي ان احنا هانعمل شيفت و دليت و تختفي الذكرى من حياتنا لا طبعا هاتفضل موجودة بس ذكرى مش هاتوقف الدنيا هايفتكر و يضحك على تصرفات عملها و يندم على حاجت ماكنش يصح يعملها و يقول فين ايام الشباب و يتنهد شويتين و يرجع لمراته اللي بقياله
و برده ارجع و اقول الدنيا مش بتقف على حد

و كلامك ان مدونتي بتشجعك على الكتابة ده ماأقولكش شجعني اد اية وحمسني اني ارجع اركز في المدونة
شكرا بجد على كلامك الجميل اوي ده
و اسفة مرة تانية على التأخير في نشر التعليق و الرد
نورتني
تحياتي

شهد الكلمات يقول...

كريم

ازيك يا كيمو اخبار الامتحانات اية
و انا مبسوطة انك فاكرني و متابع مدونتي يا كريم شكرا على الدعم الشخصي ده و الله هايشجعني اني اكتب تاني بعد ما فكرت اقفل المدونة

نورتني
تحياتي

شهد الكلمات يقول...

بنتوتة

اهلا و سهلا بيكي و شكرا على كلامك الجميل
و اوعدك بزيارة قريبة لمدونتك اللي اكيد هاتبقي جميلة زيك

نورتيني

تحياتي

غير معرف يقول...

حلو قوى القصيده يادودو عجبتنى جدا كلامها قوى و جميل بيحمل كبرياء و كرامه الحبيب عجبتنى

ممكن ياريت متتأخريش على النشر فى المدونه و عايزه احييكى على مدونه حكاوى القهاوى بجد عجبتنى القصص اللى فيها معلش طولت عليكى بس انا ببدى تحمسى ليكى و اعجابى ....

لولو

أظرف ظريف محمد علي يقول...

الغالية شهد الكلمات ... تحيه ود واجلال واحترام انا لن اتفق معكي في قصتك من البداية مع ان الكلام جميل والقصة غاية في الروعه ولكن لننظر من منظور اخر ففي الامثال العربية يقولوا " مراية الحب ..."
ومن وجهه نظري شخصيا انني طالما احببت شخصيا لابد وان احاولي تغييره والا فانني شريكه في ارتكابه ما انا اكرهه بمعني اخر انني لابد من البحث المنطقي قبل العلاقة ومعرفة العيوب والمزايا وهل انا قادر علي التلائم مع العيوب ومحاولة علاجها ام هي مجرد نزوة لي وله وتنتهي القصة بالتمثيل والتنكيل اتمني ان يكون هناك توعية جادة للشباب وانا شخصيا ليا في هذا الموضوع اقاويل كل ما سبق عن صلب الموضوع
اما عن الشعر فهو قمة الروعه وجذب للاحساس يجعل القاري يعيش اللحظة ويتأهب للدور البطولة او المجروح المنتقم اسف للاطالة
مع تمنياتنا لكم بمزيد من التوفيق بالمشيئة

شهد الكلمات يقول...

الباشمهندس أظرف

اهلا و سهلا بيك في اول تعليق و اول زيارة نورتني جدااااااااااااا

اولا مش شرط الواحد يكتب تجربه شخصية ليه انا اغلب كتباتي مش عني و من ضمنهم القصيدة دي

بس ده لا يمنع اني ممكن اخد موقف البطلة لو لاقيت اللي بحبه كداب و مخادع و خاين
و مش هابكي عليه ولا هازعل و كفاية اني عرفت انه وحش

و بالنسبة للاختيار في ناس بتفتكرها ملايكة و تكتشف في الاخر انهم العن من فرعون

شكرا على ذوقك و رايك في الكلمات

نورتني فعلا و اتمني زيارتك دايما

تحياتي