تنبيه

تــنـبـيـه ... كــل ما يـنـشر بهـذه المـدونـة مـسـجـل من قـبـل حـقـوق الـمـلكـية الفـكـريـة و أي اقـتـبـاس او نـقـل لمحتـوى المدونـة يعرضــك للمسـائلـة القـانـونـيـة

الأربعاء، 12 نوفمبر 2008

لازلــــت حــــواء


وقفت علي أعتاب شريانها أسالها الدخول
فقالت و صوتها يملؤه الذهول
أ و تدري من أنا أ تعي ما تقول
أنا البحر إذا ثار موجه و تراقص علي حبات الرمال
أنا كالبحر في هدوءه و جنونه و في الجمال
فهل تقوى علي البحر في كل الأحوال
فقلت اسألي نجوم الليل
التي شهدت كم من ليالي كحل السُهد الجفون
و اسألي القلب عن ابتهالاته في محراب العيون
عيونك التي صارت القِبلة للراهب المفتون
و اسألي ثغري كم تمنى أن يطوف حول ثغرك الفتان
و أنظري لذرات جسدي التي ذابت في الهواء
لتضم بساتينك الدافئة الغَنّاء
و تسألين إن كنت أقوى على أمواجك الهوجاء
فوالذي أبدع محياكِ
إن كُنتِ سجينة في برج من العاجِ
و يَحرُسكِ كبير المردة العاتي
و من حولك بحار النار و الموتِ
سأغزو قلوع حُراسك
و اقتُل من بالأذى مَسّك
و اصنع من شعاع الشمس قصرك
و من النجمات يكون عرشك
و من قلبي وسادة تلثم ليل شَعرك
و من روحي غطاء يضم الدر عن جسدك
فيا كوكب يدور الكون من حولك
هل لي بأن اطمع بالدوران في فَلكك
و أن أكون أنا شمسك أنا بدرك
و أن أكون أنا سماءك أنا أرضك
قالت كم من فوارس و ملوك و حكام
و مئات و ألوف من الأنام
خطبوا الود بالدر و المرجان
و قصور سُندسُها ألوان
و بحار ذهب ليس لها من شطئان
كانوا لو وددت كخاتم سُليمان
لكن ليس للذهب و المال عَلّى من سُلطان
أنا امرأة تبحث عن الأوطان
تبحث عن دفء الأمان في الأحضان
تبحث عن فارس من عالم الفرسان
ابحث عن رجل اهديه رياحين مشاعر الوجدان
ادخله عالم من الحب لم يكن له في الحُسبان
عالم أزهاره و وروده نبضات من قلب الأفنان
عالم نغماته و ألحانه ضحكات من صوتي الرنان
و أريج عطور تُسكره من ثنايا الثوب الفتان
و نجوم الليل ستتراقص مع رقصات الخصر بإتقان
سأكون أنا الفُلك و هو الرُبان
و أنا المُلْك و هو السلطان
فانا لن أحيا بلا عنوان
فَكُن أنت عنواني كن الأوطان
كُن المرسى و الميناء
كُن اليد التي تمسح عني العناء
كُن أنت غابات الحناء
التي تخضب قلبي بالحب و البهجة و الهناء
كن ادم فانا لازلت حواء


بقلم / هــــاجر العشــــري

هناك 53 تعليقًا:

SHAPE YOUR LIFE (ABOALI) يقول...

كن ادم فانا لازلت حواء

اول تعليق ده ولا ايه
طيب كونى حووووووووووووووووواء
فأكوووووووووووووووووووووون
انااااااااااااااااااااااا
ادم

SHAPE YOUR LIFE (ABOALI) يقول...

ثانى
تعليق
تحية ليكى على الاتقان والصور البلاغية
الرائعة فى الكلمات والتصوير
بجد كنت مستتمتع بالنظم الجميل
والنسق الانيق للكلمات
والشياكه فى استخدام الالفاظ والحروف
فالتحية واجبه

SHAPE YOUR LIFE (ABOALI) يقول...

ثالث تعليق
وقفت على اعتاب شريانها اسالها الدخول
رررررررررررررررائعة

هو اكيد ادم وصل بس الوصول لاعماق الشرايين يعلن الاندماج وبدء كل التفاعلات الكميائية
الاحساااااااااااس هنا كان فى الذروه
ودخل شرايين عقلى هذا الشطر

فعلا جميلة

SHAPE YOUR LIFE (ABOALI) يقول...

رابع تعليق
علشان انا ليه اسهم فى المدونه
بعد نزولها فى البورصة

اكيد اعمل رد للسيد ادم
بس بعد الفاصل

SHAPE YOUR LIFE (ABOALI) يقول...

كونى حواء
اكن ادم
كونى الروح
اكن السكن
كونى الحب
اكن القلب
كونى الهمس
اكن اللمس
كونى البسمه
اكن السعاده
كونى الصفاء
اكن النقاء
كونى الامس
اكن اليوم
كونى الغد
اكن العمر
كونى الشمس
اكن الظل
كونى العشق
اكن الضمه
كونى الامل
اكن الحياه
كونى السماء
اكن الارض
كونى كل شيىء
اكن لك كل شيىء
انت الونيس
وانا ونيسك
انا منك
وانت منى
انا ادم
وانتى حواء
وانا وانت
كل الحياه


تقريبا ده خامس تعليق
ممكن
محتمل
جايز
اظن

الازهرى يقول...

صديقتى العزيزة

بعد ما قرأت اعتقد اننى ساذهب فى اجازة طويلة لعلى استطيع ان اعطى ولو لمحة من تلك العبقرية فى الكلمات والمعانى


هل لي بأن اطمع بالدوران في فَلكك
و أن أكون أنا شمسك أنا بدرك
و أن أكون أنا سماءك أنا أرضك

هل لى بأن ؟؟

تحياتى دوما وابدا

محمد فاروق الشاذلى يقول...

هو أبو على محتكر التعليقات على البوست ده ولا إيه؟؟؟؟
البوست قوى يا هاجر وكلماته مليانة مشاعر وعجبنى قوى آخر جملة فيه كن ادم فانا لازلت حواء
دايما فى تقدم يارب ما شاء الله عليكى

mohamed ghalia يقول...

أكون أنا الفُلك و هو الرُبان
و أنا المُلْك و هو السلطان
فانا لن أحيا بلا عنوان
فَكُن أنت عنواني كن الأوطان
كُن المرسى و الميناء
كُن اليد التي تمسح عني العناء
كُن أنت غابات الحناء
التي تخضب قلبي بالحب و البهجة و الهناء
كن ادم فانا لازلت حواء
كلمات رائعة بحق
تحياتى

mohamed ghalia يقول...

أكون أنا الفُلك و هو الرُبان
و أنا المُلْك و هو السلطان
فانا لن أحيا بلا عنوان
فَكُن أنت عنواني كن الأوطان
كُن المرسى و الميناء
كُن اليد التي تمسح عني العناء
كُن أنت غابات الحناء
التي تخضب قلبي بالحب و البهجة و الهناء
كن ادم فانا لازلت حواء
كلمات رائعة بحق
تحياتى

SHAPE YOUR LIFE (ABOALI) يقول...

معلش بقى كنت بامر على المدونات
لقيت رائحة تعطرت بها نفسى
قولت اشم تانى
ادم بقى نعمل ايه فيه

كـــيــــــــارا يقول...

الللللللللللله ياهاجر

عجبتيني بجد

شهد الكلمات يقول...

ابو علي

اية ده كله اية ده كله
ست تعليقات ده اية الهنا ده كله

بجد انا سعيدة ان القصيدة نالت اعجابك للدرجة دي
شكرا علي الكلام الجميل و على ذوقك
و شكرا علي نظمك للكلمات الرقيقة في التعليق الخامس

و شكرا لاعجابك بالتصويرات البلاغية و الكلمات و احساسك بيها

بجد بشكرك على ذوقك

نورتني

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

الازهري

ده كلام كبير قوي و انا ماستهلوش بجد شكرا على ذوقك

و سعيدة ان القصيدة اعجبتك

نورتني

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

قلب مصري

طبعا انا مستنية تعليقك بفارغ الصبر انت عارف انا بعتز برايك اد اية
و انبسط بكلامك ده جدا
بجد شكرا علي التشجيع

و ابو علي بقي عامل شغل جامد في المدونة ده نشيط اكتر مني فيها ههههههههه

منورني

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

محمد غالي

اهلا بيك في المدونة

سعيدة ان القصيدة عجبتك

اتمني زيارتك دايما

نورتني

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

كيارا

ازيك يا قمر اخبارك اية

شكرا علي ذوقك و سعيدة انها عجبتك

نورتيني

تحياتي

فارس بلا جواد يقول...

بصراحة ما قدرتش اختار مقطع معين
الخاطرة كلها جميلة بجد يا هاجر
الاسلوب فيها مميز ومختلف عن خواطرك السابقة يعني فيه حاجه جديدة وده يدل ان مستواكي في تقدم ما شاء الله
في صور وتشبيهات كتير عجبتني وحسيت انها مبتكرة ومكتوبة بعد تركيز عميق
ان شاء الله تحافظي علي نفس المستوي
تحياتي

طـائر الليــل الحـزين يقول...

ما اجمل هذا الاحساس
ما اجمل هذة الجمل
لقد تهت بين الكلمات
واصبحت فاقدة للوعى
بجد بسم الله ماشاء الله على الاسلوب والاحساس واختيار الكلمات الاكتر من رائعة
انا معرفتش اختار جملة معينة
عشان كلهم اجمل من بعض
تحيــــاااااتى

د. إيمان مكاوي يقول...

إحساس رائع وكلمات أروع يا هاجر
شعرت أني اقولها لمن أحب
تحياتي لك ولقلمك

شهد الكلمات يقول...

فارس بلا جواد

كلامك ده اد ما اسعدني اد ما خوفني لان مش المفروض ان الواحد يتاخر لازم نفضل في تقدمو دي مسئولية اتمني اني اكون قدها

طبعا شكررررررررررررا بجد علي الكلام المشجع ده

انت عارف رايك اد اية بيهمني بس انت لية ماعلقتش علي النيو لوك الجديد للمدونة ;)) مممممممممم
مستنية اعرف رايك

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

طائر الليل الحزين

شكرا علي الكلام المشجع و الرقيق بجد ده شيء اسعدني ان البوست ينال اعجابك كدة

نورتيني

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

ام البنين

شعور جميل من انسانة رقيقة

شكرا علي كلامك الجميل

نورتيني

تحياتي

احمد على نصار يقول...

غريبة هذه المقطوعة يا هاجر .. ربما احتاج ان اقرأها مرة اخرى وسأرد برد
يليق بها
ملاحظة : مفيش ايميلات جتنى

Unknown يقول...

ازيك يا شهد عمله ايه
غبتى بس رجعتى بشكل جميل و بكلام مش عارف اقولك عليه ايه بجد القصيده فيها جمال ومعانى جميله اوى انا قريتها مرتين من اعجابى

تحياتى

الفارس الملثم يقول...

التي شهدت كم من ليالي كحل السُهد الجفون
و اسألي القلب عن ابتهالاته في محراب العيون
عيونك التي صارت القِبلة للراهب المفتون

ايه الابداعات الجامده دي يا شهد , وانا كل ماغيب الاقي مستوي كتاباتك بيتطور بسرعة الصاروخ كده , ده مش نق ولاحاجه ده قر بس هههههههههه

تسلم ايدك بجد

غير معرف يقول...

شهد

ازيك ألف حمد الله على السلامة

جئت فقط مسلما قبل أن ارحل

سأتابع من بعيد

ألقاك فى عالم آخر

kochia يقول...

حلو اوي الموضوع
والنهاية كمان
كن ادم فانا لازلت حواء
مش كن ادم لاكن انا حواء ..
فهي حواء مازالت

موضوع ثري جدا وحساس
تحياتي

م/ الحسيني لزومي يقول...

من اجل مصر
شارك في الحملة الشعبية للقيد بالجداول الانتخابية وادعو غيرك
ضع بنر الحملة علي مدونتك
البنر موجود علي مدونتي
اذا كنت ترغب في وضعه علي مدونتك ارسل ميلك كي ارسل لك كود البنر
ارجو المعذرة للدخول بلا مقدمات لأني ادخل علي مئات المدونات يوميا

نـــــور يقول...

ازيك ياجميل
ماشاء الله
اولا خلينى اقولك تسلم ايديكى الكلام رقيق بس مش قول هو احسن من الاول لانك من اول ماعرفتك كلامك رقيق وجميل :)
مبروك النيو لوك ياجميل
شكلى ماجيتش هنا من زمان D:
على فكره نور الحقيقى وانا كنت قلت كده فى بوست من قريت ايام ماغبت عن التدوين وقفلت البلوج وانتى ولا انت هنا
:((((
يلا اشوفك بخير ياقمر

blue-wave يقول...

وحشتنى كلماتك الجميله دى بجد
تسلم دماغك

Unknown يقول...

ما اجملك احساسك حواء
وما ارق تعبيراتك التى بحق تمطى
اقوى جواد من الاحاسيس .. فانا اعلم جيدا اننى بحق بين احاسيس امراة هى هنا كل النساء .. فى مملكتها تحكم بجمال

جعلتينى ابتسم :) لك منى :)

سامشى

شهد الكلمات يقول...

احمد نصار

ازيك يا احمد انا مستنية التعليق بفارغ الصبر
و بالنسبة للميل لو غلبت اوي ممكن تبعتلي علي الفيس بوك من خلال الجروب هاتلاقي اسمي شهرزاد زمان ابعتلي حتي ميلك و انا اعرف ساعتها ابعتلك الميل بتاعي عشان مش ينفع ابعت الميل ع الملاء كدة

نورتني

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

كريم

ازيك يا كريم عامل اية انا الحمد لله كويسة

بجد كلامك مشجع و اسعدني جدا
و انك تقراه مرتين دي اشادة اعتز بيها

نورتني

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

محمد

كل ما تغيب !!!!
لية بتقول علي نفسك كدة ماتطلعش علي نفسك سمعة كدة مممممممممم هههههههه

و الله يا محمد انت عارف انا اد اية بهتم برايك و انا مبسوطة ان القصيدة عجبتك و يا سيدي لو ع القر مافيش مشكلة هههههههههه

نورتني

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

المحارب المتيم

انا علقت عندك و ياريت تقرا التعليق

انتظر وجودك دائما

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

كوشيا

طبعا هي حواء و ستظل حواء

فكل منا تتربع داخلها ملكة تبحث عن من تتوجه علي عرش مملكتها

نورتيني يا قمر

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

الحسيني

نورت المدونة
و شكرا للزيارة

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

حبيبة

شكرا يا قمر علي الكلام الجميل عن القصيدة
و الله يبارك فيكي علي النيو لوك

و فعلا انا بقالي كتير ماكنتش قادرة اتابع المدونات و حتي مدونتي
بس ان شاء الله ما تتكررش

نورتيني بجد

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

بلو ويف

و الله انت اللي ليك وحشة

شكرا علي كلامك الرقيق

نورتني

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

البحث عن انا شيء جنوني

اسعدني كلامك و شكرا علي الاطراء الجميل

نورتني

تحياتي

كفايـة طيبـة يقول...

تعبيراتها جميلة بجد :)

غير معرف يقول...

شهد

مازلت كما أنت تقطرين شهدا

رائعة كلماتك

تلك الرقة التى تبدو فيها

وهذه الصور الرائعة الرسم

وان كانت الموسيقى خانتك أحيانا

ولكنها مازالت موجودة

تحياتى

نونو يقول...

كن ادم قا انا حواااااء
اةةةةةةةةةةةةة

والللللله كلام صح
والللللله انا حواء اهو
فيييييييين ادم
بجد الفاظك حلوة اوى
ورقيقة جدااااا

احمد على نصار يقول...

و اصنع من شعاع الشمس قصرك
و من النجمات يكون عرشك
و من قلبي وسادة تلثم ليل شَعرك
و من روحي غطاء يضم الدر عن جسدك
= ماهذه العبارات المتدفقة فى الجمال احب هذا من النوع الذى يدافع عن نفسه بشتى الطرق ان اجمل حب هو الحب القوى وزى ما قال العقاد :
ان حب لمنسيك ياقلب الحبيب حب ضعيف
انتظر همسات قلبك الرقيقة
========
الملحوظة الاعتيادية:
دخلتك ع الفيس بوك فى شهر زاد فعلا
لكن كل مااشترك يقولى سورى ، تفتكرى ليه شوفيلك حل فى الموضوع ده
انا لقيتلك حل يريحك م الغلبه دى كلها حابعتلك ايميل حاينسف نفسه تلقائيا بعدماتقريه.. لكن لو منسفش نفسه تمسحيه فورا وحياة الغالى عندك .. طبعا انتى عارفة الاقمار الصناعية بتلقط اى حاجة مش عايزين مشاكل .. تمسحيه فورا فهمانى ..ابعتيلى اى رساله عليه عشان اعرف ابعتهالك

احمد على نصار يقول...
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.
مـجـنـووون يقول...

بجد تحفه جميلة جدا

وأسلوب أكثر من رائع ومشوق

وألفاظ خدمة المعني كتير قوي

****************

فيا كوكب يدور الكون من حولك
هل لي بأن اطمع بالدوران في فَلكك


الله علي الكلام الجميل

استاذن مليان حب وحنان وخوف ورجاء

فهو يتمني أن يكون بجوارك ويدور في فلكك يا نجمته وشمسه

تقبلي مروري
مجنووون

شهد الكلمات يقول...

كفاية طيبة

شكرا علي الكلام الرقيق و الزيارة الجميلة اتمني عودتك دائما

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

المحارب المتيم

شكرا علي كلامك المشجع ده يا عرفة

ثم اني جزء اللي الاوزان فيه مش مظبوطة !!!!

نورتني

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

نونو

ازيك يا قمر

اخبارك اية و الله زيارتك وحشاني
و يا ستي بس مش لاقية ادم اية ;) امال خطيبك يا عم راح فين ههههههههه

نورتيني يا قمر

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

احمد

شكرا علي ذوقك و كلامك الرقيق المشجع ده

و يا احمد المسرحية اللي مش عايزة تتبعت دي اعمل فيها اية حاول مع موضوع الفيس بوك ده و انا بعتلك علي الميل اللي كنت كاتبه هنا و ولا حياة لمن تنادي
مستنية الجديد

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

مجنون

ازيك عامل اية

طولت الغيبة المرة دي

بجد بشكرك علي كلامك المشجع ده

و تنورني دايما

تحياتي

Ahmed Kamal يقول...

سأكون أنا الفُلك و هو الرُبان
و أنا المُلْك و هو السلطان

جميل الجو اللي بتعيشي فيه ، و بتخلي كل واحد يدخله رغما عنه .

أحييكي !

غير معرف يقول...

اولا انا زعلانه من نفسى لانى مقريتش الكلام الجميل ده اول ما نزل معليش يا دودو.
ثانيا انا عايزه اقولك انى قريته ثلاثه مرات وعجبنى جدا جدا جدا قد ايه اسلوبك حلو و احساسك جميييييييييييل جدا.
قد ايه القصيده كلها جميله مش عارفه اعلق على اي مقطع بس انا عجبتنى قوى جمله هل لي بأن اطمع بالدوران في فَلكك يا سلام و الجمله الاخيره كن ادم فانا لازلت حواء قد ايه الجمله دى احساسها حلو قوى .
انا مش حطول عليكى انا ببدى اعجابى الشديد بهذه القصيده و عايزه اقولك ماتغبيش لان كلامك و احساسك بيوحشنى

سحر