تنبيه

تــنـبـيـه ... كــل ما يـنـشر بهـذه المـدونـة مـسـجـل من قـبـل حـقـوق الـمـلكـية الفـكـريـة و أي اقـتـبـاس او نـقـل لمحتـوى المدونـة يعرضــك للمسـائلـة القـانـونـيـة

الأحد، 26 أكتوبر 2008

خمسة تدوين



هل سمعت هذه الكلمة من قبل؟؟ إنها باختصار اسم مجموعة جديدة للمدونين على الـ Face Book تسعى لدعم روابط التعاون والتواصل بين المدونين وهى ليست كغيرها من المجموعات التى تهتم بشكل رئيسى بالأخبار واللقاءات وما شابه (وإن كانت هذه الأمور تحتل موقعا فى المجموعة سيتم الاعلان عنه فى حينه) وإنما اهتمامنا منصب بالأساس على التعرف على المدونين ومدوناتهم من خلال باب (عرف نفسك) وتهتم كذلك بفكرة جديدة من نوعها (كملها انت لوتقدر) وهى فكرة تعتمد على اشتراك كل أعضاء المجموعة فى كتابة قصة واحدة دون اتفاق مسبق على الأفكار بحيث يبدأ احدنا الفكرة ثم يساهم كل عضو بجزء من القصة قد تغيرمجرى الأحداث تماما حتى تنتهى وقد كتبنا بالفعل قصة شيقة للغاية اتمنى أن تقرءوها، كذلك لدينا باب خاص للمنظرات الشعرية (مناظرة شعرية فهل من مبارز) تعتمد على أن يكتب كل منا جزء من القصيدة ويكمل الآخرون فى نفس السياق أو خارجه.
ليس كل ما سبق سوى مجرد ضربة البداية لهذه المجموعة وسنبدأ إن شاء الله بوضع أفكار جديدة أخرى بناءاً على إقتراحاتكم ومشاركاتكم وما ندخره للمشتركين من مفاجآت أخرى.
كما ترون هى مجموعة شيقة تستوعب كافة المواهب الأدبية للتعبير عن نفسها، نتمنى زيارتكم وانضمامكم لنا وتعاونكم معنا ونعدكم بقضاء وقت ممتع بين أعضاء هذه المجموعة.

لينك الجروب

هناك 15 تعليقًا:

SHAPE YOUR LIFE (ABOALI) يقول...

فيس بوك
كتاب الحياه
كشكول الحياه
كراسة الحياه
قلم الحياه
ومالوا ندون للحياه

استعد يا فيس
وشمر هدومك
ابوعلى جايلك
يزيل عنك همومك

شكرا على اللنك و الدعوه


تحياتى

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

بجد أفكار جميلة
ومفيدة جدا هتساعد على تنمية المواهب
وحشانى ياقمر ألف تحية لكى

momken يقول...

الفكره حلوة اوى

هاروح اشوف

المهم بقى تعالى هنا
انتى فين من زمان

بتروحى فين تسيبى المدونه مفتوحه

متغبيش تانى
تحياتى

kochia يقول...

انا اشتركت
وعلقت عند قلي مصري علي الموضوع وبكرر الكلام عندك
اني مبسوطة واتمني يحقق هدفه
واتمكني انه يكون فيه شرح للحاجات اللي فيه عشان مستجدين الفيس بوك اللي زيي

سلام

الازهرى يقول...

العزيزة شهد الكلمات

فكرة جميلة للغاية
واتمنى لها النجاح

وان كنت لن اشترك فانا اتابع المدونة بصعوبة
فلن استطيع ان اضم لها شىء اخر
وان كنت قد انضم اليها فيما بعد

تحياتى

شهد الكلمات يقول...

ابو علي

منورنا و منور الجروب
و بكلماتك اسعدت القلوب
مستنين ابداعك في كل الدروب

شكرا علي المشاركة

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

سلوى

انتي اللي وحشاني اكتر

مستنية مشاركتك الفعالة في الجروب

نورتيني يا قمر

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

ممكن

و الله مشغولة لشوشتي اختي قربت تتجوز و كل يوم ممشوراني شرا و ياها و توضيب في الشقة لما طلعت عيني
ده انا حتى مش عارفة اتابع مدونات حد ولا حتي مدونتي اعمل اية بقي ثنة الحياة
ههههههه

شكرا علي سؤالك و اهتمامك جدا

مستنية تفاعلك مع الجروب

نورتني

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

فركشاوي ناوي

مبروك ع المدونة الجديدة

و اتمني انك تشارك معانا في الجروب

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

كوشيا

انا شوفت اشتراكك يا قمر بس كنت عايزاكي تتفاعلي مع الجروب و تشاركي في الموضوعات بجد هاتنبسطي اوي

و هي ببساطة انك بتدخلي علي حاجة اسمها توبك و دي بتكون موضوعات الاعضاء عاملينها للنقاش بتدخلي و بتشاركي برايك
هو احنا لحد دلوقتي ما عملناش مواضيع نقاش لكن بنعمل قصص و نكملها سوا و مباريات شعرية و حاجات لطيفة كدة اكيد هاتعجبك
مستنية بقي اشوف مشاركاتك و لو في اي استفسار انا في الخدمة انتي بس أأمري

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

الازهري

هامسك انا في موضوع فيما بعد ده و هاعتبره وعد اني اشوفك منور الجروب و مشارك بفاعلية فيه

نورتني

تحياتي

Unknown يقول...

ما تم طرحه من افكار من خلال مجموعتكم نقوم به من زمن في الممنتديات الادبيه ..لكنها فكره جمله وممتعه..واكيد لكم السبق في الابداع ...
( شهد الكلمات )لي طلب صغير عندكم يا تري ممكن ولا ...انا صديق المدونه من زمان وبتابعها..لكن ده اول تعليق ..واول طلب..ولن شاء الله ما يكونش الأخير....

شهد الكلمات يقول...

عصفور مهاجر

اهلا بيك في الجروب و اهلا بيك في المدونة و انا مستنية اسمع طلبك

تحياتي

غروب يقول...

جوجو :

فين جديدك

وحشتينى اوى


(وش مكسوف )

غروب

احمد على نصار يقول...

قوليلي الأول انتي مشتركه في جماعه مغامير ولا لأف_ ثانيا لاحظت انك بتتكلمي عن المدونات الأدبية في المقام الاولف وبعدين انتي ماقلتيش فين المقر وبتتقابلو فين واحجزي لي مكان معاكي . شوفي انا كان عندي مسرحية كتبت فصل واحد وفاضل عندك القدرة انك تدخلي عوالم جديده وتكمليها او باقي الجروب هي فكرتها حاتعجبك واناواثق انك قادرة تكمليها ولوحدك علي فكره _مستني ردك